fredag 15 maj 2009

Pollenallergin var nog en förkylning

De senaste dagarna har jag också börjat snora. Igår gick jag och la mig vid 21 för att jag var så trött. Misstänker att Signe har smittat mig. Det var nog inte pollenallergi hon hade utan en vanlig förkylning. Hon snorar lite fortfarande men det verkar lite bättre. Nu har vi fått tb vår dator så det blir bilder i inläggen igen.


Signe duschar.


Brunch!


Fixade brunchen medan P och Signe sov...


Signes största fan, Ludde. Med tillhörande flickvän.


Signe har fått en keps. Den gillar hon att matcha med en bar mage.

/ Michaela

torsdag 14 maj 2009

Mammaångest

Igår när jag lagt Signe kröp jag upp i soffan för att kolla på Greys Anatomy. Fick ett samtal från P, som sa att han skulle komma hem lite tidigare från jobbet. Mysigt. När vi sitter och kollar på Greys fick jag en sån ångestkänsla i kroppen att jag var tvungen att gå in och plocka upp Signe. Hon fortsatte att sova i mitt knä ända tills hon hörde P:s röst. Då vaknade hon och kollade väldigt frågande på oss. Att Greys handlade om ett dödssjukt barn kan ha ngt med mitt infall att göra. Signe hade lite svårt att somna om sen och P tyckte nog att jag var ganska knäpp. Hade jag inte plockat upp henne hade jag inte kunnat somna igår, det vet jag. Det är ju helt galet hur mkt man älskar sitt barn! Herregud, vad har man gett sig in på?

/ Michaela

onsdag 13 maj 2009

En dag på stan

I dag har jag och Signe hängt på stan. Vi skulle egentligen ha ätit lunch med två kompisar men det kom jobb emellan. Istället gick vi i lite butiker och besökte Kulturhuset två ggr. Första besöket var i Rum för barn. Där kan man låta sin lilla krypa omkring och utforska saker i en säker miljö. Signe kryper ju inte men det är ett utmärkt ställe att amma på när man är inne i stan. Eftersom jag glömde Signes blöj-bytar-väska var jag tvungen att gå tb till Kulturhuset igen. Passade då på att ge lillan lite burkmat också.

Mötte upp med kusin vitamin vid 16-tiden och tog en fika. När vi åkte hem med 19.15-bussen kände jag mig som en dålig mamma, vi hade då varit i stan i 7 timmar... Inga blöjor hade jag kvar heller. Usch på mig! När vi kom hem tog jag och Signe en varm dusch och sköljde av oss "stanlukten". Efter det smorde jag in henne med mjukgörande olja och gav henne massage. Efter amning i soffan fick hon krypa ner i sin mysiga säng med Pricken. Hon somnade direkt. Tror nog att jag ligger på plus igen nu. I morgon blir en lugnare dag för lillan, vi ska besöka Signes mormor.

/ Michaela

måndag 11 maj 2009

Kiss i pottan!

Glömde ju meddela att Signe i morse kissade i pottan! Ordentligt med kiss var det den här gången, inte småskvätt som det varit förrut. Duktig tjej!

Myshelg och vaccin

Vår vanliga dator är på reparation just nu så bilder blir det inga på ett tag. Orkar inte lägga in i den här datorn och sen flytta över...

I helgen har vi mest myst. Min kusin vitamin och hennes Ludde var här i fredags. Skönt med en lugn hemmakväll eftersom Signe varit lite kinkig på sistone. Ludde är nog en aning kär i vår vackra dotter. Och det är klart, vem är inte det?

I lördags begav vi oss till Nacka Forum och kollade på lite grejer till balkongen. Kom hem med två mattor som vi testade. De var inte helt hundra så de får åka tb till affären. Är lite sugen på en plast-click-golv i rutmönster. Ska ta med mig P till ngt ställe där de har sånt så han får se vad jag menar. På kvällen var P på partaj. Jag och Signe var hemma och hade myskväll. Eller ja, Signe sov och jag kollade på Robinson och åt godis.

Igår tog vi en promenad på fm. Vi upptäckte, till min stora förtjusning, att det går en båt i närheten av oss över till Djurgården. Hur underbart är inte det?! Jag vet inte hur många ggr jag har svurit över att Djurgården är så nära men ändå så galet långt borta. Nu kan man alltså åka båt, ca 5 minuters gångväg från oss, över till Djurgården. Kommer bli många promenader med barnvagnen! På em åkte vi för att kolla på när Woody, P:s "lillebror" från USA, spelade fotboll. Efter matchen blöd Woody på en grym middag. Det blev "steak" med "whipped potatoes". Alltså grillat och potatismos. Har aldrig ätit mos till grillat förrut med det var en höjdare! Det bjöds även på grillad sparris. Måste säga att jag är mkt imponerad av killen, 16 år och lagar en grym middag! Just det, P brakade rakt ner i backen när vi käkade. Stolen han satt på gick sönder så han flög ner på golvet. Inte så kul att saker går sönder men väldigt kul att bevittna.

De senaste dagarna har Signe sovit en hel del. Har läst på lite och jag tror att hon har gått igenom en utvecklingfas och behöver nu ta igen sig. I morse skulle vi till BVC för vaccin och vi fick väcka henne vid 09.30 för att inte bli sena. Skönt med sovmorgon! Mätte och vägde även lillan. Nu väger hon 6 570 gram och är 68 cm lång. Hon hade gjort ett litet skutt på kurvan. Förmodligen beror skuttet på att hon får mer mat nu. Bra tjejen! Vaccineringen gick bra men jag tycker det är galet läskigt när de ska sticka henne. Bra att P var med och lugnade mina nerver lite.

Nu har P precis dragit till jobbet och jag ska fixa lite här hemma. Blir nog hemma idag så att Signe får smälta skräckupplevelsen från i morse. Iofs är det nog jag som behöver smälta upplevelsen mest av oss två...

/ Michaela

torsdag 7 maj 2009

Pollenallergiker?

Ja, jag börjar misstänka att lillan kanske är allergisk mot pollen. Så röd runt ögonen som hon varit de senaste dagarna har hon aldrig varit förrut. P sa redan i söndags att det kunde vara pollen men jag sa att jag inte trodde det. Tror nog att han har rätt... Hon var mkt bättre i snoken och runt ögonen i tisdags när det hade regnat. Schysst av mig att placera henne i gräset för ett foto när hon är allergisk. Frågade idag på BVC vad man kan göra. De sa att man inte kan göra ngt egentligen. Vill man få det bekräftat kan man vända sig till en vårdcentral. Får se hur vi gör, beror lite på hur hon mår de kommande dagarna.

Igår när vi kom hem efter en promenad med en mammakompis i området var Signe supergnällig. Hon vill liksom ingenting, inte sova, inte äta, inte leka... Var ganska skönt när P kom hem och avlöste mig. Jag drog till gymet och körde pass och när jag kom hem berättade P att hon fortsatt att vara gnällig med honom. Annars har det varit så att pappa har varit superkul när han kommer hem medan jag bara är tråkig. Antar att hon likställer oss nu... Iofs bra att P fick känna på hur det kan vara när hon inte är superglad. När hon är sådär gnällig känner man hur skönt det är att hon inte är det så ofta. Tror att hennes allmäntillstånd kan ligga till grund för hennes gnällighet just nu. Läste på vårdguiden om polenallergi och man blir tydligen trött av det och kan få lite ont i huvudet. Då skulle jag också vara gnällig!

Sitter här och hoppas att P ska komma snart så vi kan åka och storhandla. Att storhandla själv med Signe är INTE längre ett alternativ, hon ledsnar rätt snabbt.


Snart kan vi helt sluta med blöjor! Eller inte...

/ Michaela

måndag 4 maj 2009

5 månader, Nyckelviken, snor och ELFA

I fredags blev Signe 5 månader. Vet att alla föräldrar säger samma sak, men herregud va fort tiden går! Hon börjar verkligen bli en liten människa nu. Är med på ett helt annat sätt än tidigare och man har faktiskt lite utbyte av henne.

De senaste dagarna har vi mest varit ute i det fina vädret. Signe morfar och bonusmormor var i Sthlm i helgen och det firade vi med en lunch i Nyckelviken. Valborg firades hos familjen Stjernström med vänner. I lördags var det babysim igen, har varit ett litet uppehåll över påsk. Signe firade att det vara babysim igen genom att dra på sig en förkylning. Hon nyser och snorar om vart annat här hemma just nu. I natt låg jag vaken 2 timmar och lyssnade på hennes ansträngda andning. Gav henne näsdroppar innan hon somnade och sen fick hon det igen innan hon åt vid 5-tiden. Tycker så synd om henne när det rinner snor och inte kan göra sig av med det. Snorsugen kommer väl till pass.

Igår var jag och P på Fredells och beställde dörrar och inredning till en garderob som vi ska bygga i hallen. V hade en platsbyggd garderob i gamla lgh och den saknar jag verkligen nu. Den svalde så otroligt mkt kläder och skor. Fredells hade ett erbjudande med 33% rabatt på ELFA så vi passade på att beställa. Dörrarna kommer om fyra veckor och innan dess har jag tänkt att vi ska måla nischen, som garderoben ska sitta i, i ngn fin färg. Funderar på turkost. Då blir liksom insidan av garderoben turkos. Kan bli rätt coolt tror jag. Dörrarna och kramarna som vi beställt är helt vita. Vi har tänkt att ev tapetsera dörrarna. Ska även sänka taket ovanför garderoben. Vi har 274 cm i takhöjd och så höga dörrar hade nog sett konstigt ut. Nu blir det 244 cm dörr och sen 30 cm "vägg" innan taket. Ja, ja, det blir nog bra när det är på plats.

Idag blir det lugnt. Ska försöka få Signe att sova så mkt som möjligt så hon tillfrisknar snabbare.


Lunch i Nyckelviken. Morfar, Signe och pappa.


Inte helt fel ställa att amma på... Också Nyckelviken.


Försökte ta ett fint kort på S, sittandes bland vitsipporna. Körde ett, två, tre, släpp, FOTA! Det gick sådär...


Slutade med ett ryggfoto.

/ Michaela