söndag 17 januari 2010

Bra helg!

Söndag kväll! Det är grejer det när man haft en så skön helg som den här. I fredags var vi bara hemma, åt gott, kollade tv och slappade. Helt fantastiskt skönt faktiskt. På dan skrev jag min sista tenta för höstterminen så det var extra skönt att bara slappa i soffan på kvällen. Tror att det gick bra på tentan men den var knepig så vi får se om tre veckor hur det faktiskt gick.

Igår var vi ute vid Hellasgården. P åkte skidor och jag skulle åka skridskor. Stod i kö typ 45 min för att hyra. Det gillade inte Signe som fick ett sammanbrott av guds nåde. Tänkte att hon skulle somna i vagnen när vi åkte. Det gjorde hon inte. Slutade med att jag åkte 10 min och sen gav upp. Hon tokdäckade när vi satte oss i bilen. Väl hemma igen var hon utvilad och på topphumör. På kvällen hade vi barnvakt (mormor, Bono och Smilla) för att vi skulle ut. Middag på Grill och sen Snabba Cash med goda vänner. Som för övrigt berättade att de ska bli föräldrar. Misstänkte det redan när de kom med förslaget om att vi skulle gå ut och äta... Riktigt bra restaurang och en helt grym film. Var hemma vid 24-tiden.

Idag har jag och Signe fikat med Elle och sen kikat i lite affärer. Mötte upp P som hade fikat med några kompisar. Handlade mat och åkte sen hem och kollade skidor.

Bra helg helt enkelt!

I morgon börjar sista terminen på universiteten för min del. Signe och pappan fortsätter med inskolning. Den går förresten efter varannan-dag-principen. Varannan dag går det lysande och varannan dag vill Signe att pappa ska komma. Får se hur det går i morgon efter en helg hemma.



Signe har fått en dansdräkt. Hon invigde den genom att kissa ner den. Kissa på pottan är inte populärt just nu. Bajsa däremot, det gör hon gärna med stöd för benen.
/ Michaela

söndag 10 januari 2010

Tenta, inskolning, utfasning

Som rubriken förtäljer så har jag tentaplugg den här veckan. Höstterminens sista tenta ska skrivas på fredag. Kommer sitta med näsan i böcker all den tid jag inte är med min fantastika dotter.

Pappan och dottern ska ägna sig åt dagisinskolning. Det ska ätas frukt, ätas lunch, sovas middag och annat skoj för första gången på dagis den här veckan. Signes fröken heter Ines och är utbildad musikpedagog för de lägre åldrarna. Hon har även en synt som hon ska spela på för Signe och hennes kompisar. Undrar om hon drar ngt med Kent?

I o m Signes inskolning på dagis så ska pappan utfasas från att vara pappaledig. Det firades med att inhandla längdskidor. Ngt måste han ju pyssla med när Signe är på dagis och han inte jobbar sina 75 %. OS 2010, here we come!

En liten update om dottern:
- Har numera FYRA tänder (eller egentligen 2,75. 2 nere och 0,5 och ,025 uppe)
- Klättrar överallt. Hittade henne i kökslådan i dag.
- Säger Mamma till Pappa.
- Säger Mamma till Mamma.
- Säger Kaka så fort hon ser ngt som påminner om en kaka.
- Säger Docka så fort hon ser ngt som påminner om en docka.
- Säger Klocka när man frågar vad pappa har på armen.
- Säger AKO och klappar händerna när mamma och pappa applåderar till skidskytte.
- Kissar överallt förutom i pottan.
- Är helt galen när det vankas ngt ätbart. Hoppas dagis kan få fason på hennes tålamod...

/ Michaela

söndag 3 januari 2010

onsdag 30 december 2009

Bortamatch

Är på vift just nu. Närmare bestämt i Halland.

Julafton firades i Uppland hos min mor. P jobbade på kvällen så jag och Skrutt sov kvar hos mormor och Bono (bonusmorfar). Lugnt, skönt, nedtonat.

På juldagen var P iväg med lite kompisar så jag och lillan var hemma själva. Gjorde inte mig nånting. Är helt sjukt hemmakär så när jag sovit borta en natt så tycker jag det är helt himelskt att sitta i min egen soffa, duscha i min egen dusch, sova i min egen säng.

På Annandagen begav vi oss mot sydost. Anlände vid middagstid. Mat, julklappsutdelning, kusingos och sen i säng. Dagarna har sedan dess fyllts med promenader, mat, vin, besök på Ullared (ingen kö in, inga galna skåningar. Dock mkt galna danskar...), rea-shopping, barnvakt + middag, bad i badhus och häng med svärpäronen. Trevlig, lugnt, gemytligt.

Nu sitter jag och pluggar. Eller kanske inte just NU, då bloggar jag. Men snart...

/ Michaela

onsdag 16 december 2009

Hemmamys i vinterskrud

Nu har det börjat ordna upp sig, ja vädret alltså, men det har inte varit jättekul att vara ute på dagarna den senaste tiden. Jag och Signe har ju eftermiddagarna tillsammans när P jobbar och jag kommit hem från skolan. Tidigare gick vi alltid ut en sväng men det är inge kul att gå ut när det är kolmörkt och regningt. Har blivit att vi mest varit hemma och hängt.


Första snön för lilla skruttan (förra året gills inte eftersom hon inte var vid medvetande då). Verkar som om hon vill ta in väderomslaget en aning innan hon ger sig ut i det...



Bada är en aktivitet som S gillar att ägna sig åt på em. Särskilt att kliva i och ur baljan är kul.


Gosa med tofflorna, filten och nappen funkar.


Klä ut sig till Iprenmannen och riva runt bland ytterkläderna är en annan favorit.


Äta blodpudding skulle lillan kunna göra HELA dagarna. Bra maträtt att få upp på gaffeln.


Riva ut alla sugrör ur picnicskåpet var kul tills mamma tejpade igen skåpet.


Testar vårens gummistövlar. Funkar bra.



Bästa leksaken just nu: Dockan. Ta av och på mössan, köra i vagnen, pussa, bära med sig, you name it!
Tur att dagarna är bra för Signe just nu för nätterna är det inte! Två stora gaddar är på väg ner igenom hennes tandkött i överkäken och det verkar göra ont. I natt sov hon PÅ P. Stackarn hade jobbat så jag försökte flytta över henne till min sida, men icke (som farfar säger). Pappa verkar ge trygghet i allt det onda.
För min del består närmaste tiden av en föreläsning till sen är det jullov. Sista tentan för terminen är i januari, sen börjar vårterminen. Tjohoo, sista terminen innan examen!
/ Michaela

tisdag 8 december 2009

Dagarna kommer, dagarna går

Vart tar dagarna vägen? Alla sa till mig innan jag fick barn att tiden går fort men, jesus va fort den går! Har hunnit med en sväng i Köpenhamn och ett 1-års kalas sen sist. Har även startat en ny kurs så nu är det full fralla igen.




Signe 1 år
/ Michaela

tisdag 1 december 2009

Vad är det för en dag? Är det en vanlig dag?

Nej det är ingen vanligdag, för det är Signe födelsedag, hurra, hurra, HURRA!!!

Vi tjuvstartade lite i söndags med kalas för Signes kompisar och deras föräldrar (eller egentligen våra kompisar och deras barn...)

I dag fick skruttan öppna paket i sängen och kalasa på risgrynsgröt till frukost. Sen gick lillan och pappa till öppna förskolan. Jag sitter i skolan men ska tänka på min lilla 1-åring hela dagen. Ska försöka komma härifrån i tid så jag kan laga en god födelsedagsmiddag till familjen. Härligt med kalastider!

Grattis mammas älskling på födelsedagen, jag älskar dig!!!!


Alldeles ny och liten. Byxorna är i strl 50...
/ Michaela