söndag 26 juli 2009

Framsteg!

Lilla skruttan utvecklas verkligen hela tiden. Från att hon blev 6 månader har det gått galet fort. Hon kan numera stoltsera med färdigheter som att vinka, klappa händerna, peka och säga "dä", säga både mamma och pappa. Nu är ju jag ngt partisk när det kommer till Signe Håkansson och jag vet inte riktigt om min omgivning håller med om lillans färdigheter men enligt mig så är på gränsen till att göra ngt klockrent = att kunna det. Signe och jag vet vad hon kan och inte kan.

En annan färdighet som lillan har börjat med är att krypa. Hon har inte riktigt vågat ta steget fullt ut men innan sommaren är över är jag fast övertygad om att hon kommer ränna omkring fötterna på mig. En käpp i kryphjulet är dock Signes önskan om att stå istället för att lära sig krypa. Hon vill att man ska hålla henne i händerna så hon får resa sig upp. Försöker förklara att det inte är så man lär sig krypa men Signe verkar inte vilja lyssna på det örat...

Ngt som det varit lite sådär med ett tag har nu verkligen tagit fart igen. Nämligen att gå på pottan. Sen vi anlände till västkusten har skruttan bajjat på pottan så gott som varje dag. Det är ju inte alltid det kommer ngt på pottan så det är extra kul att observera henne efter att det faktiskt gjort det. Hon har börjat vända sig om och kika ner i pottan när hon är klar. Hon blir så där härligt förvånad när det ligger ngt där. Härliga unge!

Just nu ligger Signe i vagnen och sover på farmor och farfars veranda. Nähä, bara för att jag skrev det så började det röra sig under filten... Lika bra att plocka upp henne och förbereda henna inför dagens äventyr, auktion!




Rauk i ryggen som fura.
/ Michaela

söndag 19 juli 2009

Sommar, sommar, sommar!

I dag regnar det på Gotland så då passar jag på att sitta framför datorn en stund. Annars har tillfällena framför skärmen varit få. När vi kom till Gotland för 2 veckor sen så var det lite trist väder i ett par dagar. Sen började solen lysa på oss. Vi har hunnit med en hel del. Loppisrundor, volleybollturnering, golf (iallafall en tredjedel av familjen), strandhäng, grillning, badminton, kubb, Visby och tusen andra härliga sommarföreteelser.

Under våra första 2 veckor på semestern har vi bl a bildbevis på det här:


Vi gungar i gunga inhandlad på loppis i Burs.


Vi sitter i trädgården och pausar.


Vi grillar.


Vi testar ytterligare ett loppisfynd, Emmaljunga dockvagn.

Vi promenerar.



Vi hänger på stranden.


Vi fikar i Visby.


Vi hänger lite mer på stranden. Sigges nya favvo heter gurka. En lagom skiva är utmärkt att gnaga på som förströelse.


Vi äter rökt abborre i hamnen.

I morgon är sista dagen hör på Gotland. På tisdag tar vi morgonfärjan till Oskarshamn och hoppas att anlända på västkusten lagom till att grillen tänds. Signe har haft det mysigt hos morfar och ser nu fram emot att få gosa med sin farmor och farfar. Även lite bus med kusin Tove hoppas Signe på.
/ Michaela

onsdag 1 juli 2009

Ingen fara med lillan

Den AT-läkare som vi fick träffa gjorde mig en aning orolig när han ville konsultera en kollega. Gör man inte det när man är bekymrad eller inte vet vad man håller på med? Hur som helst så tyckte den äldre, och förmodligen mer kunnige, kollegan att det inte var ngn fara med S. Hon tyckte dock att jag skulle väga henne i morgon för att hålla lite koll på hennes kurva. Det innebär ett besök på BVC i morgon. Efter besöket på VC tog jag och S en repa i Nacka Forum, shoppade lite förnödenheter (morot- och blåbärspuré) och begav oss sen hemåt. Promenerade hem. Blev ett stopp vid Sickla strand för ett dopp. S sov gott i sin vagn i allafall en liten stunde medan jag badade. Väl hemma igen har S jagat dammsugare i sin gåstol medan jag försökt städa. Verkar inte gå ngn nöd på den ungen, som hon far runt.

/ Michaela

Farbror doktorn

Har fått en tid till Skruttan kl 10.40 i dag. Känns bra. Får se vad de säger. Vädret känns passande för en läkarbesök. Nästan lite skönt med en mellandag och lite regn, luften blir så mkt friskare då. Hoppas dock att solen kommer tb till oss snabbt!

/ Michaela

tisdag 30 juni 2009

Efter 15 min googlade...

...har jag funnit flera recept på majsgröt. Skiter i näsvisa tillverkare som inte verkar vilja sälja gröt till min dotter och kokare ihop den själv!

/ Michaela

Fortsatt diarré

Ja tyvärr har lillan fortfarande diarré. I dag hade vi ett litet bajsinferno nere vid Hellasgården. Signe bestämde sig för att avfyra i bilbarnstolen vilket innebar att HELA hon var nerbajsad när vi kom fram. Fick skölja henne med det dricksvatten vi hade med oss. När vi kom hem fick hon lite majsvälling (återigen i grötform) och hon har faktiskt inte bajsat sen dess. Hon har även fått i sig gröt och resorb. Nu kan man ju tycka att det vore enklare att ge skruttan majsgröt istället för att ge henne vällingen i grötform. Men icke sa nicke, den har de enligt Ica slutat tillverka för att apoteket har monopol på den. Apoteket säger dock att de inte har majsgröt. Vart fan ska man få tag i den då? Känner mig som en grötjunkie som försöker få tag i det där pulvret. Ska googla lite i kväll och se om det ger ngt. Ska även ringa Sachsska i morgon och se om de tycker att vi ska komma in med lillan. Jag tycker att hon blivit lite tunn. Var i kontakt med vårdcentralen i dag men de hade inga tider.

Just det, i söndags sov Signe mellan 23-08. Vi var iväg på kvällen och sov lite i vagnen vilket ledde till att hon i säng sent. Sen sov hon hela natten. När jag vaknade och kollade på klockan trodde jag knappt mina ögon. Flög upp för att kolla att hon levde. Där låg hon, vaken och lekte med sina fötter. Underbara unge!

/ Michaela

söndag 28 juni 2009

Signes första midsommar, högsommar och diarré

Om än lite sent så kommer här några rader om midsommar. Vi åkte ner till Signes farmor och farfar för att fira med Signes kusin med familj. Det blev en lugn tillställning med dans runt stång som farfar gjort och god mat. Tanken var att vi skulle gå till en stång vid en äng men dansen var redan över när vi kom dit. Signe verkade inte bry sig dock. Stannade några dagar i Halmstad och begav oss sen mot Sthlm igen. Här möttes vi av högsommarvärme. Äntligen! Har blivit några besök på badplatser runt om i Sthlm. Vi har faktiskt tidigarelagt vår Gotlandsvistelse en aning. Mkt skönare att vara nära havet när det är sån här värme. Nu bor vi ju iofs vid havet även i Sthlm men här vill man inte bada...

Har fyllt år också. Hela 28 jordsnurr har jag lyckats bli. Firade med lite vänner igår och idag kommer familjen på tårta. Signe har firat mig genom att bajsa löst. Började i fredags. Har lyckats få i henne majsvälling (i konsistens av gröt) och det har faktiskt stoppat upp lite. Hoppas på att det blir bättre dagarna som kommer. Med tanke på att hon fortarande ammar så får hon ju i sig vätska i allafall.

Nej, nu blir det för varm här på balkongen, blir entripp till Sickla för ett dopp.


Signe och kusin "umgås".


Mamma och Signe myser. Jag är på väg på rockkonsert och Signe ska på Kentkonsert.
/ Michaela