onsdag 21 januari 2009

Mammamys

I går var jag och Signe i Berga på mammalunch. Vackra Clara var det som var värdinna. Fick se hennes fina hus och blev som vanligt lite sugen på ett hus... Egentligen tror jag inte att det är just hus som lockar utan den stora ytan att inreda. Köper man en lgh får man ju inte så mycket yta. Självklart kan man köpa en STOR lgh men vi är ju inte direkt miljonärer. Jag och P har länge sagt att vi skulle vilja designa och inreda ett kök. Det ultimata vore om man hittade en sekelskifteslgh runt Vitabergsparken som behöver ett nytt kök och nya ägare. Eller, det är klart, det finns massor med såna lgh men de kostar ju multum! Vi får se vart vi hamnar.

Fick papper från Skandia i går ang Signes försäkring (fixade det dagen efter vi kom hem från BB, försäkringsmänniska som jag är). Tomten som jag beställde försäkringen av på telefon har stavat Signes namn "Singne". OK att inte alla som jobbar i försäkringsbranschen är genier men nån måtta får det vara. Får ringa i dag och förklara att deras kundtjänst är i behov av folk som kan stava.

Har fått min pump som jag beställt nu också, så nu är det fritt fram för mig att kunna lämna Signe kortare stunder. Ska träna på att vara ifrån henne genom att gå och träna så snart som möjligt. Egentligen känner jag inget behov av att vara ifrån henne (nånsin!) men jag känner ett starkt behov av att träna, eller rättare sagt, min kropp håller på att förtvina utan muskler. Att amma tar på min kropp och jag är ju inte direkt jättestor från början så lite muskelatur (stavning?) skulle inte skada. Ska bli intressant och se hur otränad jag egentligen är, har ju inte kört på LÄNGE.

I dag är första dagen på typ tre veckor som jag och Signe är ensamma hemma utan planer. Ska bli skönt att bara chilla och fixa lite i lgh. Ska ta tag i badrumsgolvet har jag tänkt. Ytterligare ett tecken på att jag är knäpp, jag ser fram emot att knäskura vårt klinkersgolv...


Bjuder på en mammabild i dag
/ Michaela

söndag 18 januari 2009

I love being mammaledig!

Vem skulle inte vilja vara hemma med denna underbara varelse varje dag? Att vakna på morgonen och mötas av denna syn är det mysigaste som finns! Känslan kan nästa jämföras med att fylla år, som det kändes när man var liten. Man ligger där och vet redan innan man vaknat att det kommer bli en bra dag.



Nu känns det även som att mammaledigheten kommit ihåg på riktigt. I onsdags var det babylunch på schemat, hemma hos Siris mamma. Fyra mammor med tillhörande bebisar som pratade barn, förlossning och pappor. Mycket lyckat! Förhoppningsvis blir det ett återkommande inslag. Var även och visade upp mästerverket på P:s jobb i onsdags. Hon fick godkänt!

Torsdagen spenderades på anrika Östermalm. Jag hade återbesök hos MVC på Karlavägen och då passade jag och Vanessa, the italian beauty, på att luncha och göra Fältöversten. Hade min första mamma-café-konfrontation under lunchen. Tydligen fick det bara vara en vagn på cafét åt gången, även fast det fick plats fler. Löjligt tyckte jag, vilket jag också påpekade. Jag fick inte ngt gehör för mina åsikter utan fick snällt ställa ut barnvagnen utanför dörren. Antat att det bara är att vänja sig... Pojkspolingen i kassan tyckte även att jag kunde sitta på en barstol och amma. Undrar om hans mamma ammade honom på en barstol?

I fredags var P ledig. Vi gick in till Söder och åkte sen ner på stan och uträttade en massa ärenden. Är verkligen helt fantastiskt att man åker gratis buss med barnvagn här i Sthlm. Bara att hoppa på och av, precis som man vill. Jag är nog lite konstig men jag blir nästan skadeglad när folk får flytta på sig från barnvagnsplatserna. Känns som att det finns ngn som har bestämt att jag och mitt barn är lite viktigare än andra resenärer. Jag är nog lite knäpp...
På kvällen bar det av till kusin vitamin och Ludde. Vi åt nachos, spelade spel, snackade skit och tittade på Signe. Fick även testa på Guitar Hero. Sjukt roligt! Ska försöka göra ett Traderakap i veckan...


Ludde och P gosar med världens bästa unge


Kusin vitamin var lite trött och lättretlig efter sin första arbetsvecka på nya jobbet...


Signe chillade i sin bilstol när mamma och pappa spelade Guitar Hero. Hunden Pricken har gått och blivit en favorit!

I går hade vi besök av vänner på fm, åt 30-årstårta hos kompis till P på em och tittade på safaribilder på kvällen. P skulle delta i överaskningsutgång för 30-åringen så jag körde lite häng ute på landet. Lillasyss och pojkvän har varit i Afrika på Safari över julen så det bjöds på film- och bildvisning.

Det har nu blivit två sena kvällar i rad för mig och Signe. Tänkte kompensera det med en familje-mys-kväll i kväll!

/ Michaela

tisdag 13 januari 2009

Sömntuta!

Jodå, att sova kan hon! I går sov Signe, i stort sett, hela dagen och natten. Var vaken för att äta lite emellanåt. Hon passade dessutom på att vakna lägligt till att mamman skulle trycka trolldeg mot hennes lilla hand och fot. Det blev inte så bra avtryck om man säger så... Ska ge det ett nytt försök vid ett annat tillfälle, kom en massa andra saker emellan. Har lagt degen i kylen så länge. Eftersom hon sov så mkt passade jag på att laga lite mat. Gjorde en köttfärspaj som blev galet god och en köttfärssås som blev så där lagom-mellanmjölks-god, som köttfärssås ska vara. Är inte det konstigt egentligen, Sveriges vanligaste (enligt min uppfattning) vardagsrätt är en pastarätt från Italien...


I dag har jag och Signe varit norröver, i Täby C närmare bestämt. Slöt upp med systrarna, bytte lite kläder till Signe och utnyttjade presentkort på Åhlens. När C stängde kände Signe att hon inte hade hunnit umgås klart med sina mostrar så vi satte oss en stund på Donkedunkan. Mysigt att hon känner så, att hon vill fortsätta umgås även fast C har stängt. Hon gillar nog sina mostrar väldigt mkt! Kan bero på att hennes mamma gillar sina systrar väldigt mkt!


För tillfället håller jag på att baka bröd. Blir parmesanbröd till babyfikan i morgon. Såg precis att det såg väldigt mörkt ut... Ja, ja, det är bra med lite färg så här i vintermörkret!



En sovandes Signe i sin korg. Hunden Pricken vaktar!

/ Michaela

måndag 12 januari 2009

Kinkig = växaperiod?

Hela helgen har Signe varit lite knorrig och kinkig. Mest velat äta och vara i knäet hos mamma eller pappa. Hon somnade 02.30 i lördags. Vi trodde hon var sjuk... I går hade vi dock våra italienska vänner på besök och fick då berättat för mig att det finns ngt som heter växaperiod (eller liknande, kommer inte riktigt ihåg). P googlade och det infaller tydligen när bebisen är 2-3 veckor, 6 veckor och 3 månader. Signe är 6 veckor idag så det stämmer ju bra tidsmässigt. Kanske ska börja läsa lite mer om barns utveckling...

I fredags var vi på BVC och lillan har gått upp till 4 745 gram och växt 1,5 cm, är nu 58,5 cm. Fick även lite info om vad jag kan göra åt Signes torra hud i ansiktet. Det är inte så farligt men tror att det kliar lite. Köpte iallafall Mildison som ska smörjas 2 ggr/dag. Tycker redan att det blivit bättre.
På em i fredags åkte jag förbi jobbet för lönesamtal. Schysst att man får löneförhandla även fast man är mammaledig! Stannade på fikat efter mötet. Det är mysigt att träffa kollegorna en stund men det är faktiskt ännu mysigare att promenera ifrån jobbet, precis när jag vill, med vetskapen om att jag ska hem och mysa med min lilla familj. Mellan BVC och jobbet hann jag städa iordning lgh, vilket innebar att det var städat och fint när jag och P kom hem för fredagsmys! Lagade grymt god potatisgratäng och gjorde en stek i nya emaljgrytan (julklapp från farmor). Drack även ett halvt glas rödvin till maten. Lyx! Det är ngt speciellt med att öppna en flaska rödvin på fredagskvällen. Man behöver egentligen inte dricka så mkt av den utan bara känslan, att man kan, är fantastisk! Avslutade kvällen i tv-soffan, trots P:s protester, framför Lets Dance. Jag är löjligt förtjust i fläskiga familjeproduktioner (gärna på TV4!), medens P anser det vara skräp. I brist på alternativ brukar det vara jag som vinner fjärrkontrollskampen. Förresten, vad hände med Fångarna på fortet? Borde inte det komma tb? Minns mina fredagar hos pappa med småplock från charkdisken på B&W, grillchips, 1,5 liter coca cola och Fångarna på fortet. Det var tider det! Ska absolut introducera fredagsmys framför tv:n för Signe, kanske redan nästa vecka? Får nog utesluta grillchipsen då, Signe rapar så illa när hon äter lök...

Vad har vi annars gjort i helgen? Promenerat, käkat slaskpizza med vänner, kikat på en 3:a i vårt område (halvseriöst) och myst i största allmänhet. Det blir mkt mys när man har barn, I like it!

Nu ska jag googla hur man gör trolldeg, ska göra hand- och fotavtryck. Undrar hur mkt gips man behöver till strl 45..?

/ Michaela

torsdag 8 januari 2009

Första försöket att bli en lattemamma?

Ska alldeles strax in till Söder och fika med min kusin vitamin. P har en intensiv jobbperiod nu så jag och Signe roar oss själva på dagarna. I går var det projekt Tradera som gällde och nu på fm har vi försökt städa vår lgh. Har även kartlagt vilka aktiviteter jag och Signe kan ägna oss åt under vår ledighet tillsammans. Hittills har jag hittat babysim, babysalsa, barnvagnsbio och öppna förskolan. Får testa på lite olika och se vad som passar oss. Vill inte bli en slappmamma som bara fikar hela dagaran, nej, action ska det va!

Har kommit fram till att vår lilla sköldpadda inte har läst ngn av de böcker som jag läst om barn. Lillan gillar nämligen INTE att ligga på rygg, sidan eller magen ska det vara. Allra helst ska hon ligga på magen på mammas eller pappas bröst, då sover hon som allra bäst. Vill dock inte att hon sover på mage på natten utan då lägger jag henne på rygg. Efter en stund rullar hon själv till sidan. Lite av hennes fina hår har börjat skavas bort på sidorna, hon kommer snart ha tuppkam! Förresten, ser det inte som att vår lilla skatt är rödhårig på den här bilden?


Kan det vara så att mormor har rätt?

/ Michaela

måndag 5 januari 2009

Prinsessan är hemma!

Hemresan gick lika bra som nerresan, tog dock lite längre tid pga väglaget. Signe verkar trivas i sin bilbarnstol för hon sover som en stock i den. Vi kom upp rätt sent så det blev till att gå och lägga sig med det samma vi kom hem. P hade tagit pappaledigt även i går så vi passade på att storhandla och städa här hemma.

I dag jobbar P så mamma och Micke har varit här på fika och just nu håller jag på med en lasagne. Signe har fått ärva en babysitter av sin kusin Tove. Hon gillar verkligen att sitta i den och det är skitsmidigt att ha henne i den när man håller på i köket. Hon står på matbordet (hon kan INTE ramla ner) och tittar på mig när jag lagar mat och sjunger. Riktigt mamma-Signe-mys!

Kom på en grej som jag ska försöka göra varje månad som Signe växer, nämligen en lista på vad hon kan. Här är listan för Signe 1 månad:

* Le mot mamma och pappa (inte bara för att hon typ pruttar utan även med ögonen)

* Följa mamma och pappa med blicken

* Lyfta huvudet

* Rulla från mage till rygg (hävdar fortfarande att hon kan detta, även fast hon inte gjort det sedan gången i sovrummet)

* Rulla från rygg till mage (jajamän, detta skedde i farmor och farfars badrum dagen innan hemresa)

Ja, det var väl det. Bjuder på en pappa-Signe-mys-bild:



/ Michaela

torsdag 1 januari 2009

Nytt år och en snorig Signe 1 månad

Nyårsfirandet blev det lugnaste någonsin för min del, men även det bästa någonsin, Signe var ju med. Hade henne i bärsele ute vid tolvslaget och det kändes helt underbart att få en nyårspuss av P och samtidigt känna hennes värme. Det var inte så mkt raketer här men det var bara tur för det var alldeles stjärnklart och det var mkt finare än raketer. Såg ett stjärnfall! Vad jag önskade mig kan jag inte säga men jag tror P vet... Dagen inleddes med en hotellfrukost på hotell Grand inne i Halmstad med makarna Dahl och vår guddotter, perfekt sätt att starta dagen på.

Dagarna här på västkusten har gått galet fort, till helgen bär det av hemåt igen. Ser verkligen fram emot 2009, att få min lilla tjej utvecklas och lära sig saker ska bli helt fantastiskt. Eftersom vi inte varit hemma på ett tag var vi förbi ett BVC här och vägde och mätte lillsnäckan i dag. Hon hade gått upp till 4 450 gram och är nu 57 cm lång. Stora tjejen!

I veckan har vi även hunnit med ett besök i Falkis och ett besök på Gekås. Signe satt i bärselet hela tiden på Gekås, var hur duktig som helst. När vi kom hem var hon dock lite seg och ganska snorig. Den natten hade hon ganska svårt att andas p.g.a. allt snor. Hon fick sova större delen av natten på mitt bröst, medens jag satt upprätt lutandes mot väggen. Inte helt bekvämt men vad gör man inte för sin dotter. P avlöste ett par ggr och satt med henne. Konstigt nog var jag inte speciellt trött på morgonen efter, konstigt det där. Nu börjar hon bli bättre i näsan. P är framme med näsfridan så fort hon nyser och suger ut snor. Först gillade hon inte alls när vi höll på vid näsan med nu verkar hon ha förstått att vi bara försöker hjälpa henne.


Nyårsfin!



Badar i skurhinken
/ Michaela