Visar inlägg med etikett Halmstad. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Halmstad. Visa alla inlägg

tisdag 3 mars 2009

Hemma igen!

Supermysigt har vi haft det i helgen. Signe vaknade kl 05 i fredags morse och ville ha mat så jag och P bestämde oss för att ge oss iväg direkt efter att hon hade ätit, kom iväg 06. Rullade in på garageuppfarten hos farmor och farfar runt 11.30-tiden. Riktigt skönt att komma fram så tidigt, hade hela dagen framför oss sen. Blev bjudna på skaldjurspasta och gott vin på kvällen. Efter middagen blev det "Så ska det låta" och en chokladkaka som farmor hade slängt ihop. Famlijemys på hög nivå!



I lördags var vi bjudna på 30-årsfest. Signe fick följa med. Hon sov i vagnen, som farmor köpt till barnbarnen, på födelsedagsbarnets kontor under större delen av kvällen. Blev inte spciellt sent för vår del, kom hem vid 23.30-tiden. Mkt tidsangivelser nu märker jag... Även fast det inte var fest-fest för min del var det kul att få klä upp sig och mingla lite med vuxna människor som omväxling. Det blir ju inte så mkt av den varan när man har en 3-månadersunge men där måste jag faktiskt säga att det inte gör mig ett dugg. Trodde innan Signe kom att jag skulle ha mkt större behov av att "komma ifrån" men den känslan har inte dykt upp ännu. Vill inte lämna min lilla ängel och det verkligen inte behövs (läs: träning). Känslan kommer nog komma smygande och då ska jag och Signe vara redo för separation, ge mig en 7-8 år så ska jag nog vara redo för party!



I dag har fotografen varit här och tagit bilder på vår lgh. Jag och P stuvade undan i stort sett allt vi har för att vår lgh ska upplevas som "luftig". Jag har blivit på tok för påverkad av alla homestylingprogram känner jag... Färska blommor och tända ljus var det i allafall i hela lgh när fotografen anlände, helt enligt "reglerna". P bidrog med en installation i köket, får se hur den gör sig på bild på hemnet senare. Efter att fotografen varit här var det dags att bege sig till BVC där Signe fick sin 3-månadersspruta. Jag, som inte är allt för glad i sprutor, hade bokat in en tid när P kunde följa med. Gick faktiskt bra tycker jag. Jag försökte att inte vara allt för medvetet negativ till de läskiga sprutorna. Signe skrek som en galning i 20 sek men farligare än så verkade det inte vara. BVC-tanten försökte lura i oss att hon inte kände sprutorna utan att hon skrek för att de höll i henne, yeah right! Om två pers kör in varsin kanyl i båda dina ben, visst f-n skriker du då? Hade iallafall jag gjort... Vi passade även på att väga och mäta lillan och jag trodde tanten skämtade när hon sa att Signe vuxit till 65 cm. Hon var 63 cm för en vecka sen... Hur galet är inte det? Växa 2 cm på en vecka! Fortsätter hon i den här takten kommer hon ju växa om sin pappa innan första klass. Hon hade även gått upp i vikt, till 6 050 gram.



Nu ska jag testa hur det går att sy i galon, ny dyna till vår fåtölj (notera stavningen farmor!) står på "att-göra-listan".







Signe har börjat greppa saker riktigt bra nu, här är det babygymet som får sig en omgång.



Mamma och Signe på babysim.




Farfar "läser" för Signe.


/ Michaela

torsdag 1 januari 2009

Nytt år och en snorig Signe 1 månad

Nyårsfirandet blev det lugnaste någonsin för min del, men även det bästa någonsin, Signe var ju med. Hade henne i bärsele ute vid tolvslaget och det kändes helt underbart att få en nyårspuss av P och samtidigt känna hennes värme. Det var inte så mkt raketer här men det var bara tur för det var alldeles stjärnklart och det var mkt finare än raketer. Såg ett stjärnfall! Vad jag önskade mig kan jag inte säga men jag tror P vet... Dagen inleddes med en hotellfrukost på hotell Grand inne i Halmstad med makarna Dahl och vår guddotter, perfekt sätt att starta dagen på.

Dagarna här på västkusten har gått galet fort, till helgen bär det av hemåt igen. Ser verkligen fram emot 2009, att få min lilla tjej utvecklas och lära sig saker ska bli helt fantastiskt. Eftersom vi inte varit hemma på ett tag var vi förbi ett BVC här och vägde och mätte lillsnäckan i dag. Hon hade gått upp till 4 450 gram och är nu 57 cm lång. Stora tjejen!

I veckan har vi även hunnit med ett besök i Falkis och ett besök på Gekås. Signe satt i bärselet hela tiden på Gekås, var hur duktig som helst. När vi kom hem var hon dock lite seg och ganska snorig. Den natten hade hon ganska svårt att andas p.g.a. allt snor. Hon fick sova större delen av natten på mitt bröst, medens jag satt upprätt lutandes mot väggen. Inte helt bekvämt men vad gör man inte för sin dotter. P avlöste ett par ggr och satt med henne. Konstigt nog var jag inte speciellt trött på morgonen efter, konstigt det där. Nu börjar hon bli bättre i näsan. P är framme med näsfridan så fort hon nyser och suger ut snor. Först gillade hon inte alls när vi höll på vid näsan med nu verkar hon ha förstått att vi bara försöker hjälpa henne.


Nyårsfin!



Badar i skurhinken
/ Michaela


måndag 29 december 2008

Funkar det här?

Om det gör det är det ju fantastiskt men jag är en aning skeptisk. Ja, ja, värt att prova i allafall.

http://www.gratisklader.se/Register.asp?r=136262

Om någon annan än jag klickar på länken och sedan blir medlem så får jag poäng och sedan presentkort på kläder. Kan ju bli massor med klänningar till lillsnoppan!

Jag lovar att återkomma med information om hur det gick!

/ Michaela

lördag 27 december 2008

Jul i stora lass

Myspysjul har vi haft! På julafton var vi nere på stranden på dan och grillande korv och drack varm choklad. När vi kom hem vart det lite fika och Kalle och sen julbord på kvällen. Efter maten hade vi julklappsutdelning och allmänt snaskätande. Signe hade en STOR hög julklappar från farmor och farfar. Vi kommer inte behöva köpa leksaker till lilla fröken på länge kan jag säga. Jag fick en gjutjärnsgryta av farmor, mycket uppskattat!

I dagarna har vi även hunnit med besök hos vänner här nere och Signe har varit på sin första förfest. Vid 23-tiden åkte jag och Signe hem till huset medens P hängde på grabbarna ut. Vi har även hunnit med att köpa ny dator, min och P:s julklapp till varandra.

I dag kom farbror, faster och kusin Tove hit. Tove har växt massor sen sist och är en riktigt liten tjej nu. Ser verkligen fram emot när Signe kan sitta upp och leka lite!

Nu vill lillsnoppan äta säger P så det är bara att hala fram maten!


Signe är julfin i tomteluva


Promenad på stranden


Hemlige Arne i vassen

/ Michaela

tisdag 23 december 2008

Långfärdspremiären avklarad med bravur!

Jajamän, lillsnoppan med familj befinner sig just nu på västkusten. Bilresan gick alldeles galant! Vi stannade två ggr så hon fick äta och sträcka på sig, resten av tiden satt hon i sin stol och sov. Fortsätter hävda att hon är ett A-barn... I morse, efter frukost, gick jag och P en lång promenad på stranden i gassande sol, helt underbart! Halland är riktigt fint, även på vintern. Var lite fundersam över hur våran cityvagn skulle klara av att köra på sand och snäckor men det var inga problem. Sanden var iofs rätt hård men ändå, värsta terrängvagnen vi tjackat ju!

Innan vår avresa söderut har vi hunnit med en hel del. Tog en promenad in på söder i lördags och fikade lite. Har kommit på att söder inte är helt dumt att bo på med barn. Gillar området kring Vitabergsparken riktigt mkt. Tål att tänkas på vid köp av nästa bostad... Man måste ju faktiskt inte bo i hus med en liten knodd. Med tanke på hur många hus (med tillhörande trädgårdar och farföräldrar och morföräldrar) som vi har tillgång till känns det lite onödigt att ha ett eget hus på sommaren, vi skulle ju inte vara där så mkt. Men, men, vi får se hur det blir med nästa boende, vi kanske köper oss en herrgård i Dalarna och blir mjölkbönder, man vet aldrig!
I söndags var vi hos mamma och Micke på lite för-jul-mys. Lillasyss med sambo åkte till Afrika igår på Safari och vi är ju här så vi firande lite jul tillsammans i förväg. Signe fick massor med fina klappar! Verkar som att hon varit snäll i år. Hade en lite feberknäpp mellan fredag natt och måndag morgon. Vet inte riktigt vad som hände men frös som en tok och svettades som en galning i allafall. Proppade i mig alvedon under söndagen, vilket höll febern nere temporärt. När vi kom hem var jag helt slut och somnade i stort sett på en gång. P premiärmatade Signe i söndags eftersom jag var risig, gick bra, förutom att hon kaskadspydde på P:s bröst. När jag vaknade igår var jag pigg som en lärka, hade svettats ut febern under natten. Praktiskt!

Nu har lillsnoppan ätit klart och vill rapa så jag får lägga ifrån mig datorn tror jag.

/ Michaela