onsdag 30 december 2009

Bortamatch

Är på vift just nu. Närmare bestämt i Halland.

Julafton firades i Uppland hos min mor. P jobbade på kvällen så jag och Skrutt sov kvar hos mormor och Bono (bonusmorfar). Lugnt, skönt, nedtonat.

På juldagen var P iväg med lite kompisar så jag och lillan var hemma själva. Gjorde inte mig nånting. Är helt sjukt hemmakär så när jag sovit borta en natt så tycker jag det är helt himelskt att sitta i min egen soffa, duscha i min egen dusch, sova i min egen säng.

På Annandagen begav vi oss mot sydost. Anlände vid middagstid. Mat, julklappsutdelning, kusingos och sen i säng. Dagarna har sedan dess fyllts med promenader, mat, vin, besök på Ullared (ingen kö in, inga galna skåningar. Dock mkt galna danskar...), rea-shopping, barnvakt + middag, bad i badhus och häng med svärpäronen. Trevlig, lugnt, gemytligt.

Nu sitter jag och pluggar. Eller kanske inte just NU, då bloggar jag. Men snart...

/ Michaela

onsdag 16 december 2009

Hemmamys i vinterskrud

Nu har det börjat ordna upp sig, ja vädret alltså, men det har inte varit jättekul att vara ute på dagarna den senaste tiden. Jag och Signe har ju eftermiddagarna tillsammans när P jobbar och jag kommit hem från skolan. Tidigare gick vi alltid ut en sväng men det är inge kul att gå ut när det är kolmörkt och regningt. Har blivit att vi mest varit hemma och hängt.


Första snön för lilla skruttan (förra året gills inte eftersom hon inte var vid medvetande då). Verkar som om hon vill ta in väderomslaget en aning innan hon ger sig ut i det...



Bada är en aktivitet som S gillar att ägna sig åt på em. Särskilt att kliva i och ur baljan är kul.


Gosa med tofflorna, filten och nappen funkar.


Klä ut sig till Iprenmannen och riva runt bland ytterkläderna är en annan favorit.


Äta blodpudding skulle lillan kunna göra HELA dagarna. Bra maträtt att få upp på gaffeln.


Riva ut alla sugrör ur picnicskåpet var kul tills mamma tejpade igen skåpet.


Testar vårens gummistövlar. Funkar bra.



Bästa leksaken just nu: Dockan. Ta av och på mössan, köra i vagnen, pussa, bära med sig, you name it!
Tur att dagarna är bra för Signe just nu för nätterna är det inte! Två stora gaddar är på väg ner igenom hennes tandkött i överkäken och det verkar göra ont. I natt sov hon PÅ P. Stackarn hade jobbat så jag försökte flytta över henne till min sida, men icke (som farfar säger). Pappa verkar ge trygghet i allt det onda.
För min del består närmaste tiden av en föreläsning till sen är det jullov. Sista tentan för terminen är i januari, sen börjar vårterminen. Tjohoo, sista terminen innan examen!
/ Michaela

tisdag 8 december 2009

Dagarna kommer, dagarna går

Vart tar dagarna vägen? Alla sa till mig innan jag fick barn att tiden går fort men, jesus va fort den går! Har hunnit med en sväng i Köpenhamn och ett 1-års kalas sen sist. Har även startat en ny kurs så nu är det full fralla igen.




Signe 1 år
/ Michaela

tisdag 1 december 2009

Vad är det för en dag? Är det en vanlig dag?

Nej det är ingen vanligdag, för det är Signe födelsedag, hurra, hurra, HURRA!!!

Vi tjuvstartade lite i söndags med kalas för Signes kompisar och deras föräldrar (eller egentligen våra kompisar och deras barn...)

I dag fick skruttan öppna paket i sängen och kalasa på risgrynsgröt till frukost. Sen gick lillan och pappa till öppna förskolan. Jag sitter i skolan men ska tänka på min lilla 1-åring hela dagen. Ska försöka komma härifrån i tid så jag kan laga en god födelsedagsmiddag till familjen. Härligt med kalastider!

Grattis mammas älskling på födelsedagen, jag älskar dig!!!!


Alldeles ny och liten. Byxorna är i strl 50...
/ Michaela

fredag 27 november 2009

Däckad och klänningar

Har precis lagt Signe. Försökte hålla henne vaken en stund till (så att jag får sova i morgon) men det gick helt enkelt inte. Hon var helt slut och däckade i sängen direkt efter vällingen. Hon har kommit över den fas hon hade för ett tag sen. Då hon absolut inte ville sova på kvällarna. Nu är hon som vanligt igen, somnar i sin egen säng vid 19.30. Eftersom hon varit lite hostig på senaste tiden har hon fått luftrörsvidgande medicin av en läkare. Den får hon innan vällingen på kvällen. Tror hon gillar medicinen mer än vällingen för hon vill alltid ha mer än hon får. Men det är Signe i ett nötskal, vill alltid ha mer än hon får.

Det är så kul nu när lillan går för då får jag användning för hennes fina klänningar. Det har liksom inte varit ngn idé att ha klänning på henne när hon bara kröp. Sjukt opraktiskt. Nu däremot är det fritt fram för mamman att klä ut lillan skruttan. Har lite beslutsångest om vilken klänning hon ska ha på sin kommande kalas. Får köra en runwayshow i morgon och se vad hon gillar bäst.


Har stickat lite.


Gott med medicin!
Nu ska jag ta fram de rökta räkorna som jag köpte i eftermiddags. Har även gjort en aioli och en romsås att doppa i. P jobbar i kväll så jag har fredagsmys själv. Vissa dagar är det helt fantastiskt att vara ensam hemma!
/ Michaela

söndag 22 november 2009

Äntligen hemma!

Nu är familjen hel igen. Pappan och dottern har kommit hem. Det verkar som om dom haft det mysigt på tu man hand. Jag har passat på att sova, umgås och plugga. Också mysigt. Har även smiskat in ett B på min ekonomitenta. Inte illa pinkat av en trähäst, som P brukar säga.

Efter att familjen kom hem igår åkte vi på kalas i Täby. Siri fyller 1 idag, vilket vi passade på att fira. Vidare till kusin vitamin och Ludde på middag, alltid trevligt. Signe dunade in i sin resesäng vid 20-snåret. Kollade Robinson och snackade skit innan vi åkte hem vid 24-rycket. Min morgon i morse, S passade på att sova till 08.30. Tackar vi för! Mycket tidsangivelser blir det...

Nu ska jag ta tag i vår familjeekonomi (månadens höjdpunkt!) och sen ansluta till sambon i soffan.

/ Michaela

onsdag 18 november 2009

Öroninflammation och home alone

När en mamma till en tjej på snart ett år skriver "öroninflammation" i ämnesraden på en blogg skulle man ju kunna tro att det är just hennes dotter som fått inflammationen i örat. Så är inte fallet. Det är återigen P som står för diagnosern i den här familjen. I natt när han kom hem från jobbet var han febrig och hostig. I morse när han vaknade han ingen feber men ont i örat. Bokade en tid på VC och en läkaren som tittade honom i örat konstaterade inflammation. Nu blir det en nya pencillinkur på 10 dgr för herrn.

Just i dag var ju inte den ultimata dagen att vakna upp med ont i örat direkt. P och Signe ska ju spendera 5 h på ett tåg till Malmö. Kombinationen ont i örat och bebis, som gärna visar sitt missnöje/frustration/ha-begär/glädje/osv osv gnm att avge ett gällt skri, är inte en bra kombo.

Lämnade herrskapet på centralen vid 12-tiden och vinkade av dem med en tår rullande ner från kinden. Hade ont i magen hela bilresan hem. Började kännas lite bättre när jag fick ett gulligt MMS på Signe som sov som en stock. Fokuserar på att lillan kommer få det kul med sin kusin och med stora hunden Biggles.

Just det, när man frågar Signe vad hunden säger så svarar hon: "ouff ouff". Funkar även att visa bilder på hundar och peka på hundar IRL.

Nu ska jag återgå till min hemtenta. Varför är det så att man är som flitigast när man har begränsat med tid?

/ Michaela