Nu har lilltjejen hunnit bli 1 vecka och man har sakta men säkert börjat komma tillbaka till verkligheten. Allt går verkligen bra och jag är oerhört tacksam för att vår dotter är så tydlig i vad hon vill. Det går liksom inte att missa vad det är hon behöver. Matning och bajseri fungerar som det ska, vilket är galet skönt då mat och bajs är det viktigaste känns det som. Jag och P har delat upp ansvaret lite grann, jag sköter intaget och han har hand om utsläppet. Praktiskt!
Hon är lite bökig på nätterna, lite svårt att komma till ro efter amningen tror jag. På dagarna sover hon hur fint som helst i sin babykorg. Praktiskt att den är på hjul så vi kan flytta med henne beroende på vart man är i lgh. Ska sakta men säkert försäka få henne att sova tryggt i korgen även på natten, tror att hon sover bättre där än mellan oss i sängen. Om hon ska sova hos oss i sängen får vi fixa ngn form av madrass eller liknande hon kan ligga på så hon får sin egen sängplats. Får kika på ett Snugglenest och kolla om det kan vara ngt för oss.
Vad har då hänt den här veckan? Den första veckan i Signes liv!
Vi kom hem från BB i onsdags och i tordags em var min mamma, båda systrar, mammas Micke, syrrans Anton och min mormor Berit här. Signe fick massor med presenter och även jag och P fick presenter! Mina syrror hade framkallat ett foto på P och Signe som han fick, blev helt rörd över att de hunnit fixa det så fort. P var lite förvånad över att man fick presenter när man får barn... Vi åt carbonara som mamma fixade ihop och grät några skvättar över vilket vackert barn vi fått. Mammas lilla dvärgpudelvalp, Smilla, var också med på kalaset. Lite senare på kvällen tittade P:s brorsa och sambo förbi.
I fredags var vi på återbesök på BB. Signe hade gått upp till 3 790 gram, skönt!! När vi lämnade BB på onsdagen hade hon gått ner från 3 925 till 3 665. Helt normalt att gå ner i början men det är ändå skönt att hon börjat gå upp igen. Vi diskuterade lite amning och så där och jag fick en del bra tips på hur jag skulle få övergången mellan råmjölk och mogen mjölk att funka. Ganska behövligt då amning är knepigt när man är rookie. I fredags kväll kom P:s päron hit. Vi kikade på Idol, åt middag och myste bebis. Farmor och farfar tyckte Signe var väldigt fin och jag kände mig verkligen som en stolt mamma!! Signe fick en hund av farmor och farfar, en röd med vita prickar som hette Pricken. Pricken bor numera i Signes babykorg tills hon kan leka med den.
I lördags var Signes farfar sugen på lite kultur och eftersom jag, P och Signe mådde så bra (ordentligt med sömn och lite smärtstillande till mamma...) så klämde vi in oss allihop i vår Volvo och åkte till Nordiska museet. Spatserade runt där i ngn timme och tog sen en fika. Skruttan skötte sig exemplariskt. Gnydde lite när vi kom in men då tog jag henne i ett bärsele och då somnade hon. Perfekt först miljö utanför hemmet! Jag och P kom fram till att det blir fler museum att utforska med vår lilla kulturtant, kulturtanten Signe! På kvällen blev det final i Sjärnor på is och varmrökt lax. Öppnade även en flaska champagne för att fira lillan och att P fått löneförhöjning (lägligt? Eh, ja!). Jag drack ett halvt glas och även farmor skulle köra så det blev P och farfar som sippade champagne under kvällen, härlig syn!
I söndags kom farmor och farfar förbi och sa hej då innan de körde mot sydligare breddgrader. Farmor hade lite svårt att släppa snoppan men det är ju bara 2 veckor tills vi ses igen och då ses vi ju länge! Signe längtar att få se vart pappa är uppvuxen och kanske träffa lite vänner till mamma och pappa. På em kom min kusin vitamin och Ludde förbi. Signe fick en jättefin stol från Kartell av dem och min faster, farbror, lillkusin och farmor Barbro. Nästan som en liten prinsesstol, men ändå en cool prinsessa på nåt sätt. Vi åt crepes och snackade bebis, sådär som man gör på 2:a advent.
I går åkte vi förbi apoteket i Sickla och där sprang vi på tre kollegor till P. De var där för att köpa present till Signe och sedan åka hem till oss! Eftersom vi ändå var på samma plats allihop tog vi en fika i Sickla. Signe sov i sin bilstol (har en adapter så man kan använda den som vagn) under hela fikan. Fick fina kläder till Signe av kollegorna. Lite imponerad att tre män i 30-års ålders kan köpa så fina kläder till en liten nyfödd tjej. Signe tackar och bockar.
I dag har en barnsjuksköterska från vårt BVC varit här. Vi pratade om vad de erbjuder och jag fick ställa massor med både befogade och obefogade frågor. Kändes som att vi fick en bra kontakt, vilket känns viktigt eftersom vi ska ha nära kontakt under en ganska lång tid. P har även sitt första jobbpass sen hon kom idag. Jag och Signe ska vara hemma och träna lite. Nappträna och träna på att ligga på mage ska vi göra minsann!
Lägger in lite bilder också.

Värkar under promenad lördagen innan 1:a advent.

Sover på BB på mammas medhavda kudde.

Första bilden på pappa och Signe.

Ev av de första bilderna på lillsnoppan.

Påklädd för första gången för att åka hem från BB.
/ Michaela