Jag är verkligen sjukt trött på att vara gravid nu! Är klar med det! Vet inte riktigt hur jag ska få dagarna att gå heller, har liksom gjort allt (och lite till) som jag skulle innan bebisen kom. Har varit och fikat lite och sådär men det är inget kul att vara utanför lgh utan bebis. Skit va jag gnäller men det är verkligen tröttsamt just nu...
Fast som mamma sa; "kommer vara ordentligt motiverad att föda barn när det verkligen sätter igång". Det stämmer nog. Både jag och P är galet motiverade! Bring it on!!!
P skulle egentligen ha jobbat hela helgen men har tagit ledigt på söndag. Underbar är han, pappan till Pricken! Det är nästan bara han som funkar för mig att umgås med just nu, han är ju lika frustrerad som jag...
/ Michaela
Visar inlägg med etikett Gravid. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Gravid. Visa alla inlägg
fredag 28 november 2008
torsdag 27 november 2008
Fina kommentarer!
Va glad jag blir när de som läser lämnar fina kommentarer! Vore ju faktiskt kul om bebisen kom på Elles födelsedag, hon har ju haft en speciell connection med bebisen från början. Hon var ju tom med när den blev till... Riktigt så var det ju inte men det var faktiskt HB och Elle som "hängde" med bebisen först (förutom P då). Misstänkte att jag var på tjocken när jag, HB och Elle var i Paris i våras och det stämde ju. Pricken, en globetrotter redan från början!!
P var och köpte hallonbladste till mig igår. Försäljaren hade frågat om han hade en gravid fru hemma... Ska injicera lite te i armvecket nu och se om det sätter fart på mekanismerna!
/ Michaela
P var och köpte hallonbladste till mig igår. Försäljaren hade frågat om han hade en gravid fru hemma... Ska injicera lite te i armvecket nu och se om det sätter fart på mekanismerna!
/ Michaela
onsdag 26 november 2008
På bebisfronten intet nytt
Nej, ingen bebis i natt heller... Besöket hos BM gick bra, bebisen mår hur bra som helst där inne och jag också. BM berättade att man max går över tiden 2 veckor i Sthlm för att inte mammans psykiska hälsa ska påverkas för mkt. Jag fattar precis vad hon menar! Jesus, vad segt det är att vänta på att föda barn. Trodde aldrig att jag faktiskt skulle längta efter smärta på det här sättet. Om det inte händer ngt kommer jag bli igångsatt 7/12. På måndag ska vi på vårt sista besök hos BM och då ska vi även göra ett UL. Ska be dem om att inte tala om vilket kön det är, om de kan se det. Har vi väntat så här länge på att få veta om det är en pojke eller flicka kan vi lika gärna vänta en vecka till.
I brist på annat roligt lägger jag upp lite bilder från de senaste dagarna.

I brist på annat roligt lägger jag upp lite bilder från de senaste dagarna.

måndag 24 november 2008
Overdue!
Jaha, då har man gått över tiden. Ingen bebis igår och ingen bebis i dag. Ska till BM i dag vid 15, ska kolla om hon kan trolla fram Pricken lite enkelt åt oss. Om man ska se på situationen positivt så kommer vi att få göra ett till UL inom kort, för att kolla strl på Pricken. Tydligen gör man det när man går över för att kolla att allt står rätt till med den lille. Kul att få se lite grann av bebisen i allafall då den inte vill visa upp sig i sin helhet för oss. Fast egentligen är det inte så konstigt att Pricken inte kommit ut ännu, det är ju min och P:s unge och då gör man som man själv vill. Så det så!
/ Michaela
/ Michaela
lördag 22 november 2008
D-day in less than 3 hours!
Jaha, då ska man alltså föda barn i morgon. Om allt går enligt planerna vill säga... Och det gör det ju aldrig så ngn unge kommer det nog inte bli i morgon. Har verkligen inte känt någonting! Inte ens en liten förvärk. Att man skulle må så här j-vla bra fysiskt när man varit gravid i 40 veckor trodde jag INTE. Att man däremot skulle vara psykiskt knäckt har jag kunnat föreställa mig. Helt knäckt är jag väl inte men det börjar bli riktigt jobbigt nu att inte ha min bebis. Jag är liksom klar med att vara gravid Nu är jag redo att bli mamma!
En kompis till mig (som var beräknad till 26:e november) fick sin lilla dotter, Siri, i natt. Vi har följt varandra under hela våra graviditeter och jag var ganska inställd på att få före henne, men tji fick jag! Underbar liten tjej har hon i allfall fått och under min vakenperiod i natt (mellan 05.30-07.00) låg jag och tänkte väldigt mkt på att hon faktiskt födde barn där och då, lite läskig känsla... Måste ha varit rätt mysigt att vakna upp till ett vintervitt Sthlm med sin lilla bebis i famnen och veta att nu börjar livet som familj.
Annars aktiverar jag mig så mkt jag kan just nu för att tiden ska gå. Var på bio i går med kusin vitamin, Ludde och P. Såg en galet läskig film om ett svenskt vampyrbarn. I dag har jag och P organiserat om i förrådet och även passat på att umgås lite med kompisar i stan. P gick på O´learys och såg på fotboll medens jag gick och fikade med HB. Skönt att komma hemifrån lite i allt tänkande och vankande. I morgon står färdigställande av lgh, efter målning, på schemat. Om vi fixar klart allt i lgh i morgon tänker Du komma ut till oss då Pricken?
/ Michaela
En kompis till mig (som var beräknad till 26:e november) fick sin lilla dotter, Siri, i natt. Vi har följt varandra under hela våra graviditeter och jag var ganska inställd på att få före henne, men tji fick jag! Underbar liten tjej har hon i allfall fått och under min vakenperiod i natt (mellan 05.30-07.00) låg jag och tänkte väldigt mkt på att hon faktiskt födde barn där och då, lite läskig känsla... Måste ha varit rätt mysigt att vakna upp till ett vintervitt Sthlm med sin lilla bebis i famnen och veta att nu börjar livet som familj.
Annars aktiverar jag mig så mkt jag kan just nu för att tiden ska gå. Var på bio i går med kusin vitamin, Ludde och P. Såg en galet läskig film om ett svenskt vampyrbarn. I dag har jag och P organiserat om i förrådet och även passat på att umgås lite med kompisar i stan. P gick på O´learys och såg på fotboll medens jag gick och fikade med HB. Skönt att komma hemifrån lite i allt tänkande och vankande. I morgon står färdigställande av lgh, efter målning, på schemat. Om vi fixar klart allt i lgh i morgon tänker Du komma ut till oss då Pricken?
/ Michaela
tisdag 18 november 2008
Sparkar i revbenen!
I natt vaknade jag vid 2-tiden, lagom till att P kom hem från jobbet, av att Pricken sparkade mig i revbenen. Jättehårt! Det märks verkligen att den lilla där inne börjar bli stor och stark för jäklar va ont det gjorde. Låg vaken ganska länge också eftersom Pricken hade karate-SM i magen på mig. Passade på att sova ut i morse efter nattens bravader, vilket var riktigt skönt- Det är ju det som egentligen är meningen med att vara hemma en tid innan förlossningen, att kunna vila ordentligt, men jag blir så uttråkad! Som jag skrev tidigare håller P (och jag, lite grann i allafall) på att måla om i köket och vardagsrummet. Kul med lite projekt i väntan på att allt ska braka löst. Blir hur bra som helst!
Vad har jag annars gjort? Jo, jag har har besökt min mormor och min farmor (båda på samma dag tom) i Täby. Har även passat på att hänga lite med mamma. Mkt familj blir det så här i väntans tider... I fredags var kusin vitamin och Ludde hos oss på middag. P lagade Ziti al Forno och jag hade bakat mörk chokladkaka till efterrätt. I lördags storstädade vi hela lgh och i söndags besökte vi vänner som precis har flyttat till nytt hus (vi har många vänner som håller på att bygga hus/precis har flyttat in i nybyggt hus/köpt nytt hus). Man blir lika sugen varje gång på att ha ett eget hus men än så länge är vår lgh helt OK! Sen att P är mer eller mindre beroende av hemnet är en annan sak... Jo, just det, har ju varit hos BM också. Pricken är fixerad! Huvudet ligger precis där det ska med andra ord. Så nu är det bara att vänta på att Pricken lägger ner sin träning till nästa SM och bestämmer sig för att komma ut till sin mamma och pappa.
I dag har jag ätit lunch med Angela och Stella. Vi besökte Tygverket i Sickla, där jag köpte lite mer garn. Nu ska jag bänka mig i soffan med mitt senaste projekt, en stickad filt som ska matcha skötväskan.
/ Michaela
Vad har jag annars gjort? Jo, jag har har besökt min mormor och min farmor (båda på samma dag tom) i Täby. Har även passat på att hänga lite med mamma. Mkt familj blir det så här i väntans tider... I fredags var kusin vitamin och Ludde hos oss på middag. P lagade Ziti al Forno och jag hade bakat mörk chokladkaka till efterrätt. I lördags storstädade vi hela lgh och i söndags besökte vi vänner som precis har flyttat till nytt hus (vi har många vänner som håller på att bygga hus/precis har flyttat in i nybyggt hus/köpt nytt hus). Man blir lika sugen varje gång på att ha ett eget hus men än så länge är vår lgh helt OK! Sen att P är mer eller mindre beroende av hemnet är en annan sak... Jo, just det, har ju varit hos BM också. Pricken är fixerad! Huvudet ligger precis där det ska med andra ord. Så nu är det bara att vänta på att Pricken lägger ner sin träning till nästa SM och bestämmer sig för att komma ut till sin mamma och pappa.
I dag har jag ätit lunch med Angela och Stella. Vi besökte Tygverket i Sickla, där jag köpte lite mer garn. Nu ska jag bänka mig i soffan med mitt senaste projekt, en stickad filt som ska matcha skötväskan.
/ Michaela
måndag 17 november 2008
Mindre än en veckan kvar, perfekt tid för att måla om!
Har fullt upp just nu, har bestämt oss för att måla om köket och vardagsrummet. Man blir ju helt knäpp av att bara vänta på att det ska sätta igång så det är lika bra att aktivera sig lite. Den tapet vi valde vid inflyttningen har sunkat ner sig och i vissa ljus ser det grisrosa ut, INTE snyggt! Nu blir det samma vita som i hallen. Återkommer med vad som hänt sen sist vid en paus i målningen.
/ Michaela
/ Michaela
tisdag 11 november 2008
2 weeks left...
Känns helt sjukt att jag är beräknad till mindre än två veckor från nu. P tror att vi kommer gå över men jag är vet faktiskt inte. Det känns egentligen inte som att ngt är på gång men jag har en känsla i kroppen att vi inte kommer gå över. Vi får se helt enkelt...
Helgen blev lugn, en ångbåtstur med bostadsrättsföreningen i lördags och lunch/häng hemma hos goda vänner i söndags. Ångbåtsturen avgick nere från vår kaj och vändade i Vaxholm. Under turen serverades det lunchbuffé. Jag sitter med i vad som småningom ska bli vår brf-styrelse så jag hade varit med att ordna turen. P var MKT spektisk till att umgås med våra grananr i tre timmar men tyckte ändå att det var riktigt najs i slutändan.
I söndags var vi hos familia italiano i Trånkan. Där bjöds det på hemlagad pizza och tiramiso. När jag gör hemlagad pizza smakar den INTE som när Vanessa gör den... Måste vara ngt med det italienska blodet. Deras nybyggda hus med sjöutsikt gjorde oss inte alls avundsjuka. Yeah right!
Igår var jag på IKEA med en granne. Vi har fått ansvaret att inreda vårt föreningsrum och på IKEA räcker pengarna mkt längre än ngn annanstans, vilket vi också märkte när transporten med alla grejer kom på kvällen... I dag ska vi skruva möbler och pimpa i största allmänhet. Tanken är att alla grannar ska kunna nyttja lokalen sen. Redan nu är syjunta (läs dricka vin och skvallra) och öppen förskola inbokat.
Annars har tiden gått åt till att sticka och fixa klart Prickens hörna i sovrummet. Har byggt hyllor som jag blev riktigt nöjd med. Tänkte bjuda på en liten bildkavalkad på mina aktiviteter de senaste dagarna:

Helgen blev lugn, en ångbåtstur med bostadsrättsföreningen i lördags och lunch/häng hemma hos goda vänner i söndags. Ångbåtsturen avgick nere från vår kaj och vändade i Vaxholm. Under turen serverades det lunchbuffé. Jag sitter med i vad som småningom ska bli vår brf-styrelse så jag hade varit med att ordna turen. P var MKT spektisk till att umgås med våra grananr i tre timmar men tyckte ändå att det var riktigt najs i slutändan.
I söndags var vi hos familia italiano i Trånkan. Där bjöds det på hemlagad pizza och tiramiso. När jag gör hemlagad pizza smakar den INTE som när Vanessa gör den... Måste vara ngt med det italienska blodet. Deras nybyggda hus med sjöutsikt gjorde oss inte alls avundsjuka. Yeah right!
Igår var jag på IKEA med en granne. Vi har fått ansvaret att inreda vårt föreningsrum och på IKEA räcker pengarna mkt längre än ngn annanstans, vilket vi också märkte när transporten med alla grejer kom på kvällen... I dag ska vi skruva möbler och pimpa i största allmänhet. Tanken är att alla grannar ska kunna nyttja lokalen sen. Redan nu är syjunta (läs dricka vin och skvallra) och öppen förskola inbokat.
Annars har tiden gått åt till att sticka och fixa klart Prickens hörna i sovrummet. Har byggt hyllor som jag blev riktigt nöjd med. Tänkte bjuda på en liten bildkavalkad på mina aktiviteter de senaste dagarna:

fredag 7 november 2008
Jag börjar vänja mig...
...att vara ledig. Har kommit på att om man bokar in ngt litet varje dag känns det som att man har ett "mission" och då känner man sig inte så rastlös. I veckan hitills har jag avverkat blivan-mamma-häng med Hanna på stan i tisdags. Vi kikade lite i stan, käkade lunch, snackade massor om graviditet och förlossning, fick behandling (ansiktsmassage) och vaggade i allmänhet. I onsdags var det informationsmöte på försäkringskassan om föräldraledighet. Trodde inte att det skulle vara så bra som det var faktiskt. Lärde mig en hel del om hur man ska ta ut dagarna för att få det att räcka så långt som möjligt. Igår sydde jag hela förmiddagen, kuddar till vaggan och vagnen och ett sittdyna till Prickens korgstol. Sprayade även korgstolen vit. På em åkte jag ut till Berga coh hängde med mamma och syrrorna. Blev middag och fika. Fick en helt fantastisk barnstol av Gabbi. Blev verkligen jätteglad. Tycker det är så kul att ha lite unika saker som inte hela Sveriges barnfamiljer har. så tusen tack Gabbi!!! Köpte även lite mer kläder till Pricken på super-rea på Lindex.
I dag står häng med Elisabeth och hennes tvillingar Felix och Theo på schemat. Vi ska utforska ett lekland i Bromma så att de små vilddjuren kan aktivera sig medens vi fikar. Att fika på ett vanligt fik med två ettåringar har jag förstått på Elisabeth är ingen höjdare. I kväll blir det Idol och mys i soffan med världens bästa och finaste sambo. Vissa dagar är min kärlek till P helt enormt stor. Mysigt med den känslan av fullständig lycka i magen efter snart 7 år tillsammans tycker jag...
/ Michaela
I dag står häng med Elisabeth och hennes tvillingar Felix och Theo på schemat. Vi ska utforska ett lekland i Bromma så att de små vilddjuren kan aktivera sig medens vi fikar. Att fika på ett vanligt fik med två ettåringar har jag förstått på Elisabeth är ingen höjdare. I kväll blir det Idol och mys i soffan med världens bästa och finaste sambo. Vissa dagar är min kärlek till P helt enormt stor. Mysigt med den känslan av fullständig lycka i magen efter snart 7 år tillsammans tycker jag...
/ Michaela
tisdag 4 november 2008
Igår var jag skeptisk men nu börjar det ordna upp sig!
Nej, att vara hemma blev inte alls så avslappnande som jag hade tänkt mig. Kändes konstigt i kroppen att vara hemma och inte ha något datum framför sig då man ska jobba eller göra annan nytta igen. P var dock också ledig igår så han tvingande med mig på en promenad efter allt mitt gnäll. Efter promenaden åt vi lunch och sen kröp jag ner i soffan framför Gosspi Girl. Mutade mig själv med choklad och en kopp te och då började det sakta sjunka in att det inte är så illa att vara ledig... Till min stora lycka kom första numret av min prenumeration av Elle Interiör igår också! Dagen började inte på topp med slutade helt klart mkt bättre. Gjorde t.o.m. lite nytta på kvällen, satte upp hyllorna jag har byggt till Prickens hörna så nu är det bara att spraya Prickens stol så är barnhörnan klar. Prickens inflyttning börjar närma sig!
I dag står häng med Hanna på schemat. Hanna och hennes John ska ha barn tre dgr efter oss så vi ska unna oss ansiktsbehandling och pedikyr idag. Känner på mig att vi kommer klämma in lite barnshopping mellan behandlingarna och den planerade lunchen.
Har börjat packa vår BB-väska lite smått i helgen. Än så länge har jag inte packat ner några kläder till mig sjäv, bara till Pricken. P tycker att vi har jättemycket kläder så jag gick igenom det vi har och insåg att väldigt mycket är strl 62/68, typ 3-6 månader. Jag har varit lite för förutseende och köpt olika strl när jag hittat ngt jag gillat. Vi har faktiskt inte så mkt i strl 50/56, vilket är bra eftersom dom växer ur det så fort. Vi får helt enkelt tvätta oftare. När Pricken väl är här kommer man ju också se vad vi behöver komplettera med. Jag och P diskuterade igår, under vår promenad, hur mkt kläder man ska sätta på en liten bebis när man är utomhus sen. Vi hade ingen aning men det visar sig väl. Vi har ju även vårt fina lammskinn från Prickens morfar och det anpassar ju sig efter vädret, perfekt när det är kallt.
Upptäckte förresten en kul grej i duschen idag, mina hårvårdsprodukter försöker säga mig något:

/ Michaela
I dag står häng med Hanna på schemat. Hanna och hennes John ska ha barn tre dgr efter oss så vi ska unna oss ansiktsbehandling och pedikyr idag. Känner på mig att vi kommer klämma in lite barnshopping mellan behandlingarna och den planerade lunchen.
Har börjat packa vår BB-väska lite smått i helgen. Än så länge har jag inte packat ner några kläder till mig sjäv, bara till Pricken. P tycker att vi har jättemycket kläder så jag gick igenom det vi har och insåg att väldigt mycket är strl 62/68, typ 3-6 månader. Jag har varit lite för förutseende och köpt olika strl när jag hittat ngt jag gillat. Vi har faktiskt inte så mkt i strl 50/56, vilket är bra eftersom dom växer ur det så fort. Vi får helt enkelt tvätta oftare. När Pricken väl är här kommer man ju också se vad vi behöver komplettera med. Jag och P diskuterade igår, under vår promenad, hur mkt kläder man ska sätta på en liten bebis när man är utomhus sen. Vi hade ingen aning men det visar sig väl. Vi har ju även vårt fina lammskinn från Prickens morfar och det anpassar ju sig efter vädret, perfekt när det är kallt.
Upptäckte förresten en kul grej i duschen idag, mina hårvårdsprodukter försöker säga mig något:

/ Michaela
lördag 1 november 2008
I väntans tider
Nu har jag jobbat min sista dag, vilket betyder att nästa sak som händer i mitt liv är en förlossning. Konstigt det där...
Sista veckan på jobbet blev väldigt lugn. Min vikarie har funnits på jobbet sedan april så överlämningen har fungerat väldigt smidigt. Kommer bli konstigt att inte träffa min underbara kollegor varje dag men det känns skönt att få ett avbrott i vardagen under en tid. Jag gillar ju förändring och mer förändrig i livet än att få barn kan man nog inte uppleva.
Under sista jobbveckan har jag hunnit med en hel del, även utanför arbetstid. I tisdags var vi på middag hos Angela och Jens. Fick se deras nya kök, vilket var kul för det har jag varit riktigt nyfiken på. Allt är inte helt klart men snart så! Man blir riktigt sugen på att renovera på riktigt när man är hemma hos några som håller på men samtidigt är det ganska skönt att bara ha små projekt än så länge. I onsdag var jag en sväng på vernisage med Elle och HB och i torsdags var jag hos barnmorskan. Hos BM var det precis som vanligt, följer kurvan som jag ska och alla värden är på topp. Igår var Therese, min guddotters mamma, här och kollade på Idol med mig och Pricken. Kom precis på att jag faktiskt har två guddöttrar... Systers Lone och Miranda. Eftersom jag redan har två döttrar kanske det skulle passa bra med en son nu. Vi får se snart!
I dag har jag och P varit på brunch med pappa, Rosita och deras vänner Janne och Bittis. Mkt trevligt och gott. Tack pappa för brunchen och sällskapet! Nu i eftermiddags har jag fixat med hyllorna till sovrummet, blir riktigt bra faktiskt. Sjukt kul att snickra och måla!
Har ju inte lagt in någon bild på magen i bloggen ännu så tyckte det var dags:

/ Michaela
Sista veckan på jobbet blev väldigt lugn. Min vikarie har funnits på jobbet sedan april så överlämningen har fungerat väldigt smidigt. Kommer bli konstigt att inte träffa min underbara kollegor varje dag men det känns skönt att få ett avbrott i vardagen under en tid. Jag gillar ju förändring och mer förändrig i livet än att få barn kan man nog inte uppleva.
Under sista jobbveckan har jag hunnit med en hel del, även utanför arbetstid. I tisdags var vi på middag hos Angela och Jens. Fick se deras nya kök, vilket var kul för det har jag varit riktigt nyfiken på. Allt är inte helt klart men snart så! Man blir riktigt sugen på att renovera på riktigt när man är hemma hos några som håller på men samtidigt är det ganska skönt att bara ha små projekt än så länge. I onsdag var jag en sväng på vernisage med Elle och HB och i torsdags var jag hos barnmorskan. Hos BM var det precis som vanligt, följer kurvan som jag ska och alla värden är på topp. Igår var Therese, min guddotters mamma, här och kollade på Idol med mig och Pricken. Kom precis på att jag faktiskt har två guddöttrar... Systers Lone och Miranda. Eftersom jag redan har två döttrar kanske det skulle passa bra med en son nu. Vi får se snart!
I dag har jag och P varit på brunch med pappa, Rosita och deras vänner Janne och Bittis. Mkt trevligt och gott. Tack pappa för brunchen och sällskapet! Nu i eftermiddags har jag fixat med hyllorna till sovrummet, blir riktigt bra faktiskt. Sjukt kul att snickra och måla!
Har ju inte lagt in någon bild på magen i bloggen ännu så tyckte det var dags:

/ Michaela
måndag 27 oktober 2008
Det börjar närma sig nedsläpp...
Inne på sista jobbeveckan nu. Känns lite skumt men fantastiskt skönt. Framförallt ska det bli skönt att kunna vila när man känner för det. Sov som en kråka i helgen. I fredags pga av P:s högljudda sovljud (kan ha ngt med hans clubhopping att göra), i lördags pga för mkt skräpmat och i natt pga sparkar i revbenen.
Veckan som gått har sett ut som vanligt, jobb, soffhängd, en släng yoga och ett möte med Brf. I fredags var jag hos Åsa på jobbkalas, spansk afton. Grymt god mat och massor av skratt. Kollegorna ska uppträda på julfesten i Danmark i år och jag, som inte kommer vara med, agerade regissör och koreograf. Sjukt seriösa var vi, filmade och allt för att kunna finslipa på detaljer. Blir en omskriven ABBA-låt som framförs. Tror det kan bli riktigt kul att se, lite synd att jag inte är med. Kom hem rätt sent för av vara nu för tiden. Somnade in till hickningar från både P och Pricken, en kosntig upplevelse...
I lördags vart det Söderpromenad med HB, Elle och Elle's Carlan. Mötte upp P och vi handlade hem middagsmat, godis och läsk. När vi kom hem kom vi på att vi skulle hyra en film också, vilket vi gjorde i Sjöstaden. Inne på videobutiken kom vi på att vi var för trötta för att laga mat så vi köpte med oss en pizza hem att dela på. Köpte för säkerhets skull lite chips och dip också. Även fast vi sällan äter så onyttigt så får man lite dåligt samvete. Var kanske pga av samvetet jag inte kunde sova sen... Mysigt var det i allafall.
Igår var vi på 1-års kalas hos Tindra. Åt tårta och snacka skit, mycket trevligt! Efter det åkte vi förbi kusin vitamin och Ludde. Blev bjudna på god middag. Ludde, som har en förkärlek för 70-talsmat, bjöd på lövbiffrullader och potatisgratäng.
Trodde i natt, för första gången, att förlossningen hade kommit igång. Vet ju inte hur värkar känns men det vara ett jäkla hoolabaloo i magtrakten. Pricken som sparkade på revbenen och "kramper" till och från. Funderade på allvar på att väcka P och förslå att vi skulle ringa förlossningen men måste ha somnat om för när jag vakande i morse var partyt i magen över och jag var inte på någon efterfest på BB.
/ Michaela
Veckan som gått har sett ut som vanligt, jobb, soffhängd, en släng yoga och ett möte med Brf. I fredags var jag hos Åsa på jobbkalas, spansk afton. Grymt god mat och massor av skratt. Kollegorna ska uppträda på julfesten i Danmark i år och jag, som inte kommer vara med, agerade regissör och koreograf. Sjukt seriösa var vi, filmade och allt för att kunna finslipa på detaljer. Blir en omskriven ABBA-låt som framförs. Tror det kan bli riktigt kul att se, lite synd att jag inte är med. Kom hem rätt sent för av vara nu för tiden. Somnade in till hickningar från både P och Pricken, en kosntig upplevelse...
I lördags vart det Söderpromenad med HB, Elle och Elle's Carlan. Mötte upp P och vi handlade hem middagsmat, godis och läsk. När vi kom hem kom vi på att vi skulle hyra en film också, vilket vi gjorde i Sjöstaden. Inne på videobutiken kom vi på att vi var för trötta för att laga mat så vi köpte med oss en pizza hem att dela på. Köpte för säkerhets skull lite chips och dip också. Även fast vi sällan äter så onyttigt så får man lite dåligt samvete. Var kanske pga av samvetet jag inte kunde sova sen... Mysigt var det i allafall.
Igår var vi på 1-års kalas hos Tindra. Åt tårta och snacka skit, mycket trevligt! Efter det åkte vi förbi kusin vitamin och Ludde. Blev bjudna på god middag. Ludde, som har en förkärlek för 70-talsmat, bjöd på lövbiffrullader och potatisgratäng.
Trodde i natt, för första gången, att förlossningen hade kommit igång. Vet ju inte hur värkar känns men det vara ett jäkla hoolabaloo i magtrakten. Pricken som sparkade på revbenen och "kramper" till och från. Funderade på allvar på att väcka P och förslå att vi skulle ringa förlossningen men måste ha somnat om för när jag vakande i morse var partyt i magen över och jag var inte på någon efterfest på BB.
/ Michaela
måndag 20 oktober 2008
Helomvändning!
Pricken har vänt sig! Wiihoo!! Huvudet ligger neråt men har inte fixerat sig så nu hoppas vi på att den inte ska snurra runt innan nästa BM-besök. BM var osäker på vad hon kände för ngt så hon gjorde ett UL och såg att det var huvudet som var i de rätta regionerna. Galet skönt!Det kan vara inbillning men jag tror att jag kanske lyckats påverka Pricken att vända sig...
Helgen har varit lugn och skön. Middag och Idol i fredags och sen var vi faktiskt en sväng förbi Ljunggrens på Götgatan. Elle och HB har precis kommit hem från LA och NY så jag passade på att träffa dem en snabbis. Alltid lika trevligt att få höra deras superlativ om hur grymt snyggt gravid jag är. Sånt kan man inte få för mkt av... Kändisspottade Moneybrother och Howlin' Pelle på Ljungan, tydligen polare med Elles kille..?
Åkte iväg till Sandhamn vid 16-tiden i lördags. Hade tänkt åka tidigare men den båtavgången som jag ställt in mig på gick inte på vinterhalvåret. Jag som ALLTID dubbelkollar såna saker hade missat och det skyller jag helt och hållet på graviditetshormonerna. Men det gjorde inte så mkt att vi blev lite sena, åkte på bilutflykt på Värmdö medens vi väntade på nästa avgång. Hamnade på ett café på Djurö. Mitt fika bestod av varm choklad med vispgrädde och chokladkaka med vispgrädde, återigen, skyller på gravidhormonerna. Väl framme på Sandhamn checkade vi in på värdshuset och fick vårt rum i missionshuset. Lite bastu/fjällstugekänsla på rummet men ändå helt okej. Tog en kort promenad och åt sen middag på värdshuset. Åt trerätters med både mousserande och rödvin till. Blev glatt överraskad över att de hade alkholfritt mousserande OCH rödvin, kanske är vanligt att gravida par kommer till dem på love-weekend. P sa redan efter varmrätten att han var proppmätt men åt ändå upp tre stora kulor vaniljglass med varm kolasås, konstigt det där... Jag åt rådjur till varmrätt, sjukt gott!På söndagen tog vi en lite längre promenad efter frukost och sen gick vi ner i SPA-anläggningen på Seglarhotellet. Badade och tog det lite lugnt innan våra behandlingar. Jag fick en mother-to-be-behandling bestående av peeling och kroppsmask. Blev inpackad i ngn algröra och plastfolie och fick sen duntäcken på mig medens jag fick skalpmassage. Behöver jag säga att det var underbart? När jag kom ut från min behandling, helt avslappnad och härlig, möttes jag av en rödmosig, helt förstörd, P. Han hade fått 50 min smärta! Tydligen var den ryggmassage som P fick inte riktigt lite avslappnande som min behandling. Känns skönt att man gett sin sambo matkoma och smärta i födelsedagspresent. Grattis älskling!

fredag 10 oktober 2008
Ska det vara så svårt att vända om?
Dumma unge! Den vill inte vända sig med huvudet neråt. Vet inte riktigt hur Pricken hade tänkt att komma ut men tydligen inte den vanliga vägen. P pratade allvar med den igår innan jag somnade och jag hoppades på att den skulle ha lyssnat på pappas order, men icke!
Ska till BM om två veckor och har den inte vänt sig då så blir det vändningsförsök. Har läst lite om vändningsförsök och det verkar inte så farligt, men det är ju individuellt hur man upplever det. Hoppas dock på att slippa försöka vända ungen och att den sköter detta själv. Är den det minsta som sin mamma så går den sin egen väg och låter ingen utomstående komma och säga hur den ska göra...
Känns som att det är mkt som är lite temporärt nu. P skulle genomgått en utbildning under två veckor just nu men drabbades av en kraftigt inflammerad hälsena och tvingades avbryta. Nästa tillfälle att genomgå utbildningen är i mitten av november (eller typ om två år!), en vecka innan BF. Utbildningen är 30 mil ifrån Sthlm! Känns lite nervigt att ha sin starke man 30 mil ifrån sig när man när som helst kan få värkar. Men, men allt sånt här brukar lösa sig.
Känns för övrigt fantastiskt att det är fredag i dag! Är jobbtrött så det förslår, vill mysa i soffan med te och godis hela dagarna helst. Ikväll blir det Idol och massor med godis med världens bästa man och vår fina mage!
/ Michaela
Ska till BM om två veckor och har den inte vänt sig då så blir det vändningsförsök. Har läst lite om vändningsförsök och det verkar inte så farligt, men det är ju individuellt hur man upplever det. Hoppas dock på att slippa försöka vända ungen och att den sköter detta själv. Är den det minsta som sin mamma så går den sin egen väg och låter ingen utomstående komma och säga hur den ska göra...
Känns som att det är mkt som är lite temporärt nu. P skulle genomgått en utbildning under två veckor just nu men drabbades av en kraftigt inflammerad hälsena och tvingades avbryta. Nästa tillfälle att genomgå utbildningen är i mitten av november (eller typ om två år!), en vecka innan BF. Utbildningen är 30 mil ifrån Sthlm! Känns lite nervigt att ha sin starke man 30 mil ifrån sig när man när som helst kan få värkar. Men, men allt sånt här brukar lösa sig.
Känns för övrigt fantastiskt att det är fredag i dag! Är jobbtrött så det förslår, vill mysa i soffan med te och godis hela dagarna helst. Ikväll blir det Idol och massor med godis med världens bästa man och vår fina mage!
/ Michaela
torsdag 2 oktober 2008
Yoga i dag
I dag är det femte gången jag ska på gravidyoga, sen är det bara tre gånger kvar och då ska man kunna allt om andning och avslappning och annat nyttigt som kan komma väl till pass runtekring den 23:e november. Jag vet inte riktigt om jag är helt med på noterna när det gäller yogan. Gillar andningstekniken och att få röra på sig men vissa positioner är INTE sköna att sitta/stå/ligga i. Sist skulle vi sitta på huk på hälarna med böjda separerade knän, typ som ett M. Nån som hajjar? Magen hamnade liksom emellan knäna och det skulle tydligen vara en bra ställning att sitta i på förlossningen. Jo tjena! Jag fick blodstopp i benen efter 30 sekunder och det kändes som om benen var redo att amputeras.
Ställningen skulle tydligen även främja morgontoaletten. Instruktörens råd var att sitta i denna ställning en par minuter på morgonen för att få igång magen. Min fråga blir ju då; när magen väl kommer igång, hur ska jag då fort som attan ta mig till toaletten om benen är bortdomnade? Eller jag kanske ska sitta i ställningen på toasitsen?
P är för övrigt lite oroad över att jag inte hookar med någon på yogan. Han har frågat flera gånger om de andra gravidisarna är trevliga och när jag svarar att jag inte vet får han något lite besvärande i blicken. Antingen så tror han nog att jag är dryg och inte svarar på tilltal eller så tror han att jag inte vill beblanda mig med andra blivande mammor.
P behöver inte vara orolig för att jag är asocial utan jag känner helt enkelt ingen som helst samhörighet med någon i gruppen. De flesta är ett par år äldre än mig och mitt mål med yogan är inte att hitta blivande mammor att hänga med efter födseln utan att hitta mitt egna inre lugn (skit va pretantiöst, men det är sant). den barnmorska som höll i vår förlossningskurs sa att den bästa smärtlindringen man kan ha vid förlossningen är kunskapen om vad som kommer att ske och att vara tillfreds med det. Tror stenhårt på det hon säger och för att kunnat förbereda sig på något så stort så måste man vara stark mentalt, något jag tränar på varje torsdag mellan 17 - 18.15.
/ Michaela
Ställningen skulle tydligen även främja morgontoaletten. Instruktörens råd var att sitta i denna ställning en par minuter på morgonen för att få igång magen. Min fråga blir ju då; när magen väl kommer igång, hur ska jag då fort som attan ta mig till toaletten om benen är bortdomnade? Eller jag kanske ska sitta i ställningen på toasitsen?
P är för övrigt lite oroad över att jag inte hookar med någon på yogan. Han har frågat flera gånger om de andra gravidisarna är trevliga och när jag svarar att jag inte vet får han något lite besvärande i blicken. Antingen så tror han nog att jag är dryg och inte svarar på tilltal eller så tror han att jag inte vill beblanda mig med andra blivande mammor.
P behöver inte vara orolig för att jag är asocial utan jag känner helt enkelt ingen som helst samhörighet med någon i gruppen. De flesta är ett par år äldre än mig och mitt mål med yogan är inte att hitta blivande mammor att hänga med efter födseln utan att hitta mitt egna inre lugn (skit va pretantiöst, men det är sant). den barnmorska som höll i vår förlossningskurs sa att den bästa smärtlindringen man kan ha vid förlossningen är kunskapen om vad som kommer att ske och att vara tillfreds med det. Tror stenhårt på det hon säger och för att kunnat förbereda sig på något så stort så måste man vara stark mentalt, något jag tränar på varje torsdag mellan 17 - 18.15.
/ Michaela
onsdag 24 september 2008
Nu är det dags...

...att börja dokumentera min vardag. Efter november kommer inte livet vara sig likt och är det någon tid i livet som skall minnas så är det den första tiden med sitt barn.
Magen växer och dagen D närmar sig med stormsteg. Förlossningskursen är avklarad och jag är nu fullärd om de tre faserna jag tydligen ska gå igenom innan ungen är ute. Avverkar ett gravidyogapass per vecka också så nog tycker jag att jag är värd en hyfsat smidig förlossning. Vi får se vad ödet har bestämt för mig, oavsett vad så är jag redo anta utmaningen!
Just nu går tiden åt till att jobba (5 veckor kvar), sitta i soffan och sticka (bilder kommer), umgås med vänner (gravida och ogravida) samt allmänt bebismys (läs; tvätta barnkläder och piffa bebisens sovhörna). Min blivande-mamma-ådrar pumpar för fullt.
Det praktiska är avklarat. Big chocker? Eh, no! Barnvagnen beställdes redan i augusti och anlände från Tyskland i en STOR förpackning i förra veckan till posten. Posttanten frågade om jag själv skulle få in den i vår Volvo S60. Det skulle jag, varför vänta på hjälp när man kan göra det själv på direkten? Det gick bra efter mycket lirkande. Vagnen står nu i hallen och är precis så där fin som jag hade föreställt mig att den skulle vara. Bilbarnstolen köpte vi i somras när vi dök på en som matchade klädseln i bilen. Behöver jag tillägga att det inte var jag som uppmärksammade just detta?
Undrar hur vagnen med tillhörande lammskinnsfäll kommer matcha mig? Är man ytligt när man tänker på sånt eller bara gravidknäpp?
/ Michaela
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)









