Visar inlägg med etikett månad 8. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett månad 8. Visa alla inlägg

måndag 27 oktober 2008

Det börjar närma sig nedsläpp...

Inne på sista jobbeveckan nu. Känns lite skumt men fantastiskt skönt. Framförallt ska det bli skönt att kunna vila när man känner för det. Sov som en kråka i helgen. I fredags pga av P:s högljudda sovljud (kan ha ngt med hans clubhopping att göra), i lördags pga för mkt skräpmat och i natt pga sparkar i revbenen.

Veckan som gått har sett ut som vanligt, jobb, soffhängd, en släng yoga och ett möte med Brf. I fredags var jag hos Åsa på jobbkalas, spansk afton. Grymt god mat och massor av skratt. Kollegorna ska uppträda på julfesten i Danmark i år och jag, som inte kommer vara med, agerade regissör och koreograf. Sjukt seriösa var vi, filmade och allt för att kunna finslipa på detaljer. Blir en omskriven ABBA-låt som framförs. Tror det kan bli riktigt kul att se, lite synd att jag inte är med. Kom hem rätt sent för av vara nu för tiden. Somnade in till hickningar från både P och Pricken, en kosntig upplevelse...

I lördags vart det Söderpromenad med HB, Elle och Elle's Carlan. Mötte upp P och vi handlade hem middagsmat, godis och läsk. När vi kom hem kom vi på att vi skulle hyra en film också, vilket vi gjorde i Sjöstaden. Inne på videobutiken kom vi på att vi var för trötta för att laga mat så vi köpte med oss en pizza hem att dela på. Köpte för säkerhets skull lite chips och dip också. Även fast vi sällan äter så onyttigt så får man lite dåligt samvete. Var kanske pga av samvetet jag inte kunde sova sen... Mysigt var det i allafall.

Igår var vi på 1-års kalas hos Tindra. Åt tårta och snacka skit, mycket trevligt! Efter det åkte vi förbi kusin vitamin och Ludde. Blev bjudna på god middag. Ludde, som har en förkärlek för 70-talsmat, bjöd på lövbiffrullader och potatisgratäng.

Trodde i natt, för första gången, att förlossningen hade kommit igång. Vet ju inte hur värkar känns men det vara ett jäkla hoolabaloo i magtrakten. Pricken som sparkade på revbenen och "kramper" till och från. Funderade på allvar på att väcka P och förslå att vi skulle ringa förlossningen men måste ha somnat om för när jag vakande i morse var partyt i magen över och jag var inte på någon efterfest på BB.

/ Michaela

måndag 20 oktober 2008

Helomvändning!

Pricken har vänt sig! Wiihoo!! Huvudet ligger neråt men har inte fixerat sig så nu hoppas vi på att den inte ska snurra runt innan nästa BM-besök. BM var osäker på vad hon kände för ngt så hon gjorde ett UL och såg att det var huvudet som var i de rätta regionerna. Galet skönt!


Det kan vara inbillning men jag tror att jag kanske lyckats påverka Pricken att vända sig...













Helgen har varit lugn och skön. Middag och Idol i fredags och sen var vi faktiskt en sväng förbi Ljunggrens på Götgatan. Elle och HB har precis kommit hem från LA och NY så jag passade på att träffa dem en snabbis. Alltid lika trevligt att få höra deras superlativ om hur grymt snyggt gravid jag är. Sånt kan man inte få för mkt av... Kändisspottade Moneybrother och Howlin' Pelle på Ljungan, tydligen polare med Elles kille..?

Åkte iväg till Sandhamn vid 16-tiden i lördags. Hade tänkt åka tidigare men den båtavgången som jag ställt in mig på gick inte på vinterhalvåret. Jag som ALLTID dubbelkollar såna saker hade missat och det skyller jag helt och hållet på graviditetshormonerna. Men det gjorde inte så mkt att vi blev lite sena, åkte på bilutflykt på Värmdö medens vi väntade på nästa avgång. Hamnade på ett café på Djurö. Mitt fika bestod av varm choklad med vispgrädde och chokladkaka med vispgrädde, återigen, skyller på gravidhormonerna. Väl framme på Sandhamn checkade vi in på värdshuset och fick vårt rum i missionshuset. Lite bastu/fjällstugekänsla på rummet men ändå helt okej. Tog en kort promenad och åt sen middag på värdshuset. Åt trerätters med både mousserande och rödvin till. Blev glatt överraskad över att de hade alkholfritt mousserande OCH rödvin, kanske är vanligt att gravida par kommer till dem på love-weekend. P sa redan efter varmrätten att han var proppmätt men åt ändå upp tre stora kulor vaniljglass med varm kolasås, konstigt det där... Jag åt rådjur till varmrätt, sjukt gott!

På söndagen tog vi en lite längre promenad efter frukost och sen gick vi ner i SPA-anläggningen på Seglarhotellet. Badade och tog det lite lugnt innan våra behandlingar. Jag fick en mother-to-be-behandling bestående av peeling och kroppsmask. Blev inpackad i ngn algröra och plastfolie och fick sen duntäcken på mig medens jag fick skalpmassage. Behöver jag säga att det var underbart? När jag kom ut från min behandling, helt avslappnad och härlig, möttes jag av en rödmosig, helt förstörd, P. Han hade fått 50 min smärta! Tydligen var den ryggmassage som P fick inte riktigt lite avslappnande som min behandling. Känns skönt att man gett sin sambo matkoma och smärta i födelsedagspresent. Grattis älskling!









/ Michaela

fredag 10 oktober 2008

Ska det vara så svårt att vända om?

Dumma unge! Den vill inte vända sig med huvudet neråt. Vet inte riktigt hur Pricken hade tänkt att komma ut men tydligen inte den vanliga vägen. P pratade allvar med den igår innan jag somnade och jag hoppades på att den skulle ha lyssnat på pappas order, men icke!

Ska till BM om två veckor och har den inte vänt sig då så blir det vändningsförsök. Har läst lite om vändningsförsök och det verkar inte så farligt, men det är ju individuellt hur man upplever det. Hoppas dock på att slippa försöka vända ungen och att den sköter detta själv. Är den det minsta som sin mamma så går den sin egen väg och låter ingen utomstående komma och säga hur den ska göra...

Känns som att det är mkt som är lite temporärt nu. P skulle genomgått en utbildning under två veckor just nu men drabbades av en kraftigt inflammerad hälsena och tvingades avbryta. Nästa tillfälle att genomgå utbildningen är i mitten av november (eller typ om två år!), en vecka innan BF. Utbildningen är 30 mil ifrån Sthlm! Känns lite nervigt att ha sin starke man 30 mil ifrån sig när man när som helst kan få värkar. Men, men allt sånt här brukar lösa sig.

Känns för övrigt fantastiskt att det är fredag i dag! Är jobbtrött så det förslår, vill mysa i soffan med te och godis hela dagarna helst. Ikväll blir det Idol och massor med godis med världens bästa man och vår fina mage!

/ Michaela

torsdag 2 oktober 2008

Yoga i dag

I dag är det femte gången jag ska på gravidyoga, sen är det bara tre gånger kvar och då ska man kunna allt om andning och avslappning och annat nyttigt som kan komma väl till pass runtekring den 23:e november. Jag vet inte riktigt om jag är helt med på noterna när det gäller yogan. Gillar andningstekniken och att få röra på sig men vissa positioner är INTE sköna att sitta/stå/ligga i. Sist skulle vi sitta på huk på hälarna med böjda separerade knän, typ som ett M. Nån som hajjar? Magen hamnade liksom emellan knäna och det skulle tydligen vara en bra ställning att sitta i på förlossningen. Jo tjena! Jag fick blodstopp i benen efter 30 sekunder och det kändes som om benen var redo att amputeras.
Ställningen skulle tydligen även främja morgontoaletten. Instruktörens råd var att sitta i denna ställning en par minuter på morgonen för att få igång magen. Min fråga blir ju då; när magen väl kommer igång, hur ska jag då fort som attan ta mig till toaletten om benen är bortdomnade? Eller jag kanske ska sitta i ställningen på toasitsen?

P är för övrigt lite oroad över att jag inte hookar med någon på yogan. Han har frågat flera gånger om de andra gravidisarna är trevliga och när jag svarar att jag inte vet får han något lite besvärande i blicken. Antingen så tror han nog att jag är dryg och inte svarar på tilltal eller så tror han att jag inte vill beblanda mig med andra blivande mammor.
P behöver inte vara orolig för att jag är asocial utan jag känner helt enkelt ingen som helst samhörighet med någon i gruppen. De flesta är ett par år äldre än mig och mitt mål med yogan är inte att hitta blivande mammor att hänga med efter födseln utan att hitta mitt egna inre lugn (skit va pretantiöst, men det är sant). den barnmorska som höll i vår förlossningskurs sa att den bästa smärtlindringen man kan ha vid förlossningen är kunskapen om vad som kommer att ske och att vara tillfreds med det. Tror stenhårt på det hon säger och för att kunnat förbereda sig på något så stort så måste man vara stark mentalt, något jag tränar på varje torsdag mellan 17 - 18.15.

/ Michaela

onsdag 24 september 2008

Nu är det dags...




...att börja dokumentera min vardag. Efter november kommer inte livet vara sig likt och är det någon tid i livet som skall minnas så är det den första tiden med sitt barn.

Magen växer och dagen D närmar sig med stormsteg. Förlossningskursen är avklarad och jag är nu fullärd om de tre faserna jag tydligen ska gå igenom innan ungen är ute. Avverkar ett gravidyogapass per vecka också så nog tycker jag att jag är värd en hyfsat smidig förlossning. Vi får se vad ödet har bestämt för mig, oavsett vad så är jag redo anta utmaningen!


Just nu går tiden åt till att jobba (5 veckor kvar), sitta i soffan och sticka (bilder kommer), umgås med vänner (gravida och ogravida) samt allmänt bebismys (läs; tvätta barnkläder och piffa bebisens sovhörna). Min blivande-mamma-ådrar pumpar för fullt.

Det praktiska är avklarat. Big chocker? Eh, no! Barnvagnen beställdes redan i augusti och anlände från Tyskland i en STOR förpackning i förra veckan till posten. Posttanten frågade om jag själv skulle få in den i vår Volvo S60. Det skulle jag, varför vänta på hjälp när man kan göra det själv på direkten? Det gick bra efter mycket lirkande. Vagnen står nu i hallen och är precis så där fin som jag hade föreställt mig att den skulle vara. Bilbarnstolen köpte vi i somras när vi dök på en som matchade klädseln i bilen. Behöver jag tillägga att det inte var jag som uppmärksammade just detta?


Undrar hur vagnen med tillhörande lammskinnsfäll kommer matcha mig? Är man ytligt när man tänker på sånt eller bara gravidknäpp?


/ Michaela